Belföld

Kolosi Péter: Nem pacsizunk

Íme a varázsmondat: Búgyet vojná, búgyet plan. Van háború? Ki az ellenség? Simicska demilitarizálva? Meddig tart a tulajdonosi türelem? Megéri tökösnek lenni? Interjú az RTL Klub programigazgatójával.

Hogy áll a háború?

Nincs is háború.

Nincs? Az ön főnöke, Dirk Gerkens nyilatkozta az első repeszek után, hogy „ha lesz háború, lesz haditerv is”. Aztán alig egy hónapja ön épp nekünk beszélt arról, hogy elkészült a haditerv. Háború nincs, csak haditerv van?

Túl lett pörgetve ez a militáns metafora. Ami úgy született, hogy Dirk egy idézettel válaszolt egy újságírói kérdésre, valahogy így: „Hogy is mondta Sztálin? Búgyet vojná, búgyet plan.” Magyarul: ha lesz háború, lesz terv.

Szóval hogy áll a háborúnak látszó dolog?

Meggyőződésünk szerint európai jogot sért a diszkriminatív reklámadó, ami ellen fellépünk a magunk eszközeivel.

Ez úgy hangzik, mintha kezdenének pacsizni a lövészárkok felett.

Nem pacsizunk. Mindenki végzi a dolgát. A jogászok, a vezetők, az újságírók.

Az újságíróik újabban tökös híradót készítenek. Megéri?

Én nem tökösnek nevezném, hanem klasszikus európai híradónak. Ez nem pénzügyi kérdés, az ilyen klasszikus híradó sem kerül többe: ugyanannyi forgatott perc van benne, s ehhez is, ahhoz is be kell gyűjteni az információt.

Fotók: RTL Klub

Ráadásul még jobban is érzi magát az ember, ha nem kétfejű birkáról, tömegbalesetről, műmellről riportozik, hanem villámgazdagodó polgármesterről. Nem?

Mindenki jobb szeret klasszikus értelemben vett híradót készíteni. Megjegyzem a jelenlegi hat órai híradónkban vannak bulváros és komoly hírek is.

Nézi a nép a komolyat?

Nézi.

A statisztikákat elemezve az Index június végén arra jutott, hogy az RTL Híradótól sokan elkapcsolnak, amikor a nyitó, bulváros hírek után a belpol kerül sorra.

Az RTL híradója a diplomások, a magas jövedelműek és a nagyvárosiak körében már most nézettebb, mint a TV2-é. Ezzel együtt nyár van, focivébé volt, most meg vizes Európa-bajnokság zajlik, s mindez tőlünk több nézőt visz el, mint a TV2-től, hiszen nálunk magasabb a fiatal férfi közönség aránya. Ráadásul a konkurencia most egy népszerű, dél-amerikai telenovellát illesztett a híradó előtti idősávba, így a Tények magasabb nézőszámmal kapja a stafétabotot, mint az RTL Híradó.

Ez nem magyarázza, miért kapcsolnak el sokan, ha jön a bel.

Ez így nem is igaz. Nem rajzolódik ki ilyen trend, és ezeket a dolgokat csak trendszerűen érdemes figyelni, nem lehet egy nap eredményéből következtetéseket levonni. Előttem a grafikon: most kedden nőtt a nézettség a politikai hírekre, szerdán viszont csökkent. Meglehet, kedden épp kezdődött valami meccs a köztévén. Az ősz hoz majd választ a kérdéseinkre. Mindig is azt mondtuk, hogy csak hónapok múlva van értelme ezt értékelni. Valamint az is nagyon lényeges, hogy ha nem a két hatórás hírműsort, hanem az összes ebben a napszakban sugárzott híradást nézzük, már most is igaz, hogy este hat és éjfél között a legtöbben az RTL hírműsoraiból tájékozódnak. Ez ráadásul nemcsak a 18-49-es korosztályra, hanem a teljes lakosságra is igaz.

Forintban mérve kifizetődik a híradó klasszikus tökössége?

A híradó nézettségének nincs közvetlen kapcsolata a reklámbevétellel.

És a híradó tartalmának? Annak van közvetlen kapcsolata a reklámbevétellel?

Hogy lenne?

Gyanítom, az állami hirdetők nem méltányolják a hírszakmai buzgalmat.

Nálunk gyakorlatilag nincsenek állami hirdetők.

Mert, úgy tudni, már amikor kiderült, hogy a TV2 Fidesz-közeli tulajdonba kerül, egymilliárd forintnyi hirdetést hajózott át az RTL Klubtól a konkurenciához. Ez zömmel állami pénz, de akadt benne multié is, mások mellett gyógyszergyári forrás. Utóbbi cégeknek elemi érdekük jóban lenni az állammal, hiszen ha fő termékeik kikerülnek a tébé támogatta kalapból, lehúzhatják a rolót.

Én is sokat olvastam erről annak idején.

Még szerencse, hogy állítólag más, lazább hirdetők viszont az RTL Klubhoz pártoltak.

Aki üzleti alapon dönt, tudja, nálunk érdemes hirdetni.

Mióta a TV2 a jobboldalhoz igazolt, változott a két nagy kereskedelmi csatorna reklámbevétele közti arány?

Az arány nem változott, a hirdetők igen.

Tegyük fel, hogy nézettségben és hirdetésben is sikeres lesz a komoly híradó. Mi van, ha a TV2 kopírozni kezdi önöket, s ott is betör a híradóba a belpol?

Ez komoly kérdés?

Azt hiszem, hogy nem.

Szerintem sem az.

Bár komoly híradó készíthető visszafogottabb kormánykritikai éllel is. Nem?

Aha… Búgyet vojná, búgyet plan. De komolyra fordítva: nem készíthető, a lényeg ugyanis nem a kormány kritikája, hanem a fontos, ellentmondásos ügyek bemutatása. Azaz a hatalom ellenőrzése. Azaz a dolog természeténél fogva mindig több ügy lesz kínos az éppen aktuális hatalomnak.

Varázsmondat lesz ebből sztalinos okosságból. Ami tán arra is választ ad, amit Eörsi Mátyás kombinált össze a hvg.hu oldalán Orbánról, az RTL Klubról és Junckerről. Ön olvasta azt a cikket?

Nem.

Orbán ugye nem támogatta a saját pártcsaládjába tartozó Jean-Claude Juncker megválasztását az Európai Bizottság élére. Eörsi szerint a miniszterelnökünk ezzel ágyaz meg „annak a politikának, hogy amikor a jövőben az Európai Bizottság kifogást emel antidemokratikus kormányzása miatt, akkor ő erre azt mondhatja, hogy Juncker bosszút áll a magyarokon”. Eörsit meglepné, hogy ha majd a bizottság vizsgálatba kezd a reklámadó ügyében, „nem kerülne elő a kormány propagandájában, hogy no lám csak, mind az RTL, mind Jean-Claude Juncker luxemburgi, a gyarmatosítók összefognak”.

Mi nem személyekkel foglalkozunk, hanem az ügyünkkel. Az igazunknak bíróságon szerzünk érvényt.

Az RTL kért segítséget nyugati politikusoktól a „magyar konfliktus” megoldásához?

Hogy a tulajdonos mit csinál, nem tudhatom, de nem hiszem, hogy ami Magyarországon a sajtószabadsággal történik, ne szúrna szemet magától, külön kérés nélkül is az Európai Unióban.

Itthon keresnek jobbos támogatókat? Csak azért kérdem, mert a friss Figyelő azt írja egy fideszes informátorát idézve: „Simicska Lajosnak jó kapcsolatai vannak az RTL-lel”, ezért a tévécsatorna csupán a párt első számú oligarchájának tartott üzletember Fideszen belüli ellenlábasait ekézi, s közgépes mutyik nem férnek be a mostani harcos híradóba sem.

Én pont néhány napja láttam valami közgépeset a híradónkban. Voltak ilyen tudósítások régebben, vannak most is. Egyébként a híradónk állam az államban, még én, a programigazgató sem szólhatok bele a napi szerkesztésébe, az a hírigazgató dolga.

Az nyilván nem napi szerkesztés, hogy „srácok, Simicskát nem piszkáljuk”.

Az irányvonalat természetesen a csatorna vezetése határozza meg.

Van barátság Simicskával?

Nem erről szól a történet. Nálunk az kerül be a hírekbe, ami aktuális.

Simicska mindig aktuális.

Ha aktuális, bekerül.

Önöket és Simicskát is sújtja a reklámadó.

Bizonyára.

Simicskának állítólag egyre több az ellensége meg az irigye a Fideszen belül, köztük emlegetik Rogán Antalt, valamint a reklámtörvény kiagyalóját, Habony Árpádot.

Emlegetik.

Van arra megbízása önnek vagy másnak az RTL Klub vezetésében, hogy szerezzenek fideszes szövetségeseket is a reklámadó elleni harchoz?

Nincsen. Az RTL Híradó azt teszi, ami egy híradó dolga. Ha valaki szerint elfogadhatatlan, hogy egy híradóban hírek szerepelnek, akkor szerintem nem a híradóval van baj, hanem ővele. Az RTL Híradó nem öncélú kormánykritika, hanem a nap fontos eseményeinek krónikása. Az RTL Híradóban természetesen ott a helyük a kormánnyal kapcsolatos híreknek épp úgy, mint az ellenzék számára kínosaknak. Szerdán épp a szocialista Hiszékeny Dezsővel foglalkoztunk.

Persze, mert aznap ő tartotta az egyetlen valamirevaló sajtótájékoztatót az uborkaszezon kellős közepén.

Be is került a híradóba. Amúgy meg nem az a normális, hogy a sajtó, a híradó a hatalmat ellenőrzi?

Dehogynem. Csak az RTL Klub éveken át nem ellenőrzött semmit, hanem szórakoztatott.

Az RTL Klub híradójában még az állami megrendelésekre dolgozó, a valójában a kormány PR-stratégiájának való megfelelést vizsgáló Nézőpont Intézet felmérése szerint is március óta folyamatosan harminc százalék a politika aránya. Vagyis nem a reklámadó miatt került terítékre a közélet: volt korábban is, nem beszélve a már több mint másfél éve képernyőn lévő híradóról az RTL II-n.

A kampányban mindenütt pörgött a politika, és önök a választás után, normál esetben, a reklámadó-háború nélkül bizonyára visszabulvárosodtak volna. Miért nem lehet ezt bevállalni? A búgyet vojná, búgyet plan is ezt jelenti. A plan, vagyis a terv pedig az, hogy „ütjük őket, ahol csak lehet”.

Az én olvasatomban ez úgy néz ki, hogy a megalakuló új Orbán-kormány számos olyan intézkedést hozott, köztük a reklámadóról szóló törvényt, ami indokolttá tette, hogy a politikai hírek a választások után is megőrizzék súlyukat a híradóban. Ráadásul a híradók egyre hosszabbak lettek, a kereskedelmileg legértékesebb, magas vásárlóerejű közönség pedig igényli a komoly tartalmakat a híradóban.

Mi volt az az RTL-es trükközés a reklámtörvény utolsó módosítása előtt?

Trükköztünk volna?

Azon háborogtak, hogy a Fidesz önökre szabta a reklámtörvényt, hiszen míg a veszteséges TV2 leírhatja korábbi mínuszait az új adóalapból, a nyereséges RTL Klubnak nincs erre lehetősége. Aztán kiderült, hogy 2012-ből az RTL Klubnak is van egy halom vesztesége, így önök is mérsékelhetik reklámadójukat. Ez a trükközés. Ami ráadásul értelmetlennek is bizonyult, hiszen a hírre a Ház módosította a törvényt, és immár csak az utolsó év vesztesége számít. Szóval miért trükköztek?

Nem ismertük a törvénytervezet pontos szövegét, ugyanis az még az Országgyűlés honlapján sem volt elérhető.

L. Simon László, a törvény előterjesztője elég egyértelműen fogalmazott.

Az az egyértelmű, amit leírnak. Egyébként a kedvezmény kizárólag erre az évre vonatkozik, jövőre teljes összeget fizet mindenki, azaz hosszabb távon az idei kedvezmény semmin nem változtat.

Tudni, meddig nyeli be az RTL Klub tulajdonosa a reklámadóból származó évi négymilliárd forint mínuszt?

Elnökünk, Andreas Rudas nyilatkozta, hogy a reklámadó az RTL számára nem tisztán pénzügyi probléma, hanem elvi kérdés, ugyanis ilyen elképesztő sarc egy európai országban nem maradhat fenn.

Egy magyarországi igazságtalan passzus elleni küzdelem bármily magas erkölcsi talapzatra emeli a hős luxemburgi céget, aligha ér meg neki egy évi négymilliárdot.

Nem tart örökké ez az állapot. Ezért megyünk bíróságra.

Hiszi, hogy kamatostul visszakapják a négymilliárdokat?

A jog arra való, hogy ha valakit jogtalanság ér, reparálja a kárt.

És ha nem reparálja? Meddig tart a tulajdonosi türelem? Egy évig? Kettő? Öt?

Nem tudok róla, hogy lenne ilyen határidő. Azt viszont tudom, hogy az RTL Csoport sokszor nyilatkozta: nem vonul ki Magyarországról.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik