Az ásványvíz kiskereskedelmi értékesítése a 2004 júniusa és 2005 májusa közötti időszakban meghaladta a 640 millió litert, a forgalom értéke pedig a 30 milliárd forintot a kutatás szerint.
Csökkenő árak
Az ásványvízpiac egyik sajátos jellemzője az eladás évek óta tartó növekedése mellett, a folyamatosan csökkenő átlagár. Míg a szénsavas ásványvíz literenkénti bolti átlagára 2003 májusában 55, az idei ötödik hónapban már csak 46 forint volt. A szénsavmentesé még többet zuhant, literenként 77-ről 61 forintra, ugyanabban a kétéves időszakban.
A piackutató cég szerint az árcsökkenés fő oka, hogy az összes bolti forgalmon belül az úgynevezett kiskereskedelmi márkás (vagyis amit a kereskedő a saját neve alatt forgalmaz) ásványvizek részaránya 25-ről 36 százalékra emelkedett 2003 májusa és 2005 májusa között. Az eladások növekedését az egyébként is alacsony árkategóriába tartozó ilyen vizek árának csökkenése kísérte. Tavalyelőtt májusban egy liter szénsavas, illetve szénsavmentes kiskereskedelmi márkás ásványvíz átlagára egyaránt 37 forint volt, idén májusban viszont előbbié 28, utóbbié 31 forintra mérséklődött.
Egyre kedveltebb a szénsavmentes
További érdekesség a szénsavmentes ásványvizek fokozatos térnyerése: ez a kategória már az összes eladott mennyiség egynegyedét teszi ki . Az ásványvízfajták között az enyhe változat részaránya mindössze 5 százalék, míg a domináns, szénsavban dús változaté 70 százalék.
Az ACNielsen felmérése szerint az ízesített ásványvizek iránt mérsékelt a kereslet: mindössze 1 százalékkal részesednek a teljes forgalomból. E szegmensben figyelemre méltó, hogy közöttük messze a citromízesítés viszi a pálmát: a kategórián belüli növekvő piaci részesedése az elmúlt tizenkét hónap során elérte a 76 százalékot. Utána a narancs és a szőlő következik, 5 százalék alatti mutatóval.
Az ízesített ásványvizek átlagáránál is megfigyelhető a csökkenő tendencia. A szénsavasak literenkénti ára két év alatt 141 forintról 98-ra esett vissza. Ugyanebben az időszakban a szénsavmentes ízesített ásványvizeké 282-ről 244 forintra.
Vezet a hipermarket és a diszkont
A kutatásból kiderül, hogy az ásványvíz két fő beszerzési forrása a hipermarket (34 százalék) és a diszkont (29 százalék). Erre a két bolttípusra jut ugyanis az eladások közel kétharmada. Tendencia a koncentráció növekedése.
A régiókat tekintve Budapesten és Pest megyében a legkedveltebb az ásványvíz, a legkevésbé az ország északkeleti öt megyéjében (Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar) fogy. Ennek egyik oka, hogy a fővárosban a lakosság 28 százaléka él, továbbá Pest megyében, és az ottani boltokban adják el az összes ásványvíz 40 százalékát. Északkeletre az ország lakóinak 24 százaléka jut, de ásványvízből a régió piaci részesedése csak 16 százalék.
A palackok mérete szerint a 2004. június és 2005. május közötti időszakban a másfél literes volt a legnépszerűbb, ilyen volt az értékesített mennyiség háromnegyede. A két literes részaránya egyötöd, a kis kiszerelések közül pedig a fél literesé a legnagyobb részesedés: 2 százalék.