Gazdaság

Nyereséges lehet a Malév

A Malév hivatalos meghívást kapott a oneworld légiszövetségbe, miután sikeresen befejeződött a minőségügyi és biztonsági audit a magyar nemzeti légitársaságnál. A megnövekvő utasforgalom nyereségessé teheti a céget.


Oneworld-tagok

A oneworld tagjai között találhatjuk egyebek mellett az American Airlinest, a British Airwayst, a Cathay Pacificet, a Finnairt, a spanyol Ibéria légitársaság-ot,  az ír fapados légitársaságot, az AirLingust, a chilei LAN légitársaságot, és az ausztrál Qanta’s légitársa-ságot is.

A hivatalos meghívásról szóló megállapodást kedden Budapesten Veres János pénzügyminiszter és Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, valamint Hónig Péter, a Malév igazgatósági elnökének jelenlétében Gönci János, a Malév vezérigazgatója és John McCulloch a légiszövetség első számú vezetője írta alá. A ceremónián részt vett Henrik Arle, a Finnairnek, mint a csatlakozás főszponzorának vezérigazgató-helyettese.

A oneworldnek fontos szempont a jövedelmezőség és a Malév esetében látnak erre lehetőséget – hangsúlyozta McCulloch.


A Malév gépeinek kihasználtsága (load factor) 2-3 év alatt 8 százalékkal nőhet és jövőre további 4 százalékos növekedésre számítanak. Ez 4-6 milliárd forintos bevételnövekedést eredményez majd várhatóan, így a vállalat 2006-ban már nullszaldós lehet – mondta Gönci.


Veres a csatlakozást a privatizáció előtt álló Malév szempontjából fontosnak ítélte, hiszen a csatlakozással szerinte nő a magyar légitársaság jövedelmezősége. A pénzügyminiszter kérdésre válaszolva jelezte, hogy a Malév privatizációjáról csak a Budapest Airport magánosítása után döntenek, arról azonban nem nyilatkozott, hogy ez időben mit jelenthet.


McCulloch a pivatizációs tervekhez fűzte hozzá, hogy nincs ugyan preferált vevőjelöltje a oneworldnek, de ha más hálózat tagja veszi meg a Malévot, akkor a magyar légitársaság tagságát felülbírálhatják.


A Malév az idén májusban írt alá szándéknyilatkozatot a csatlakozásról. A teljes jogú tagsághoz még össze kell kötnie a magyar légitársaság IT-rendszerét a szövetséghez tartozó légitársaságok rendszerével, össze kell hangolnia a főbb belső folyamatokat és kétoldalú megállapodásokat kell kötnie a szövetségben érdekelt partnerekkel. A Malév reményei szerint a csatlakozási folyamat 15 hónapon belül lezárul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik