Steve Garfield igazi vlog-sztár, aki feleségével együtt készíti a Carol és Steve Show című, interneten nézhető vlogrevüt (http://stevegarfield.blogs.com videoblog/). Egyéni hangvételű családi szappanoperájukban olyan témákkal is foglalkoznak, mint a vécéöblítő-szerelés rejtelmei, vagy a parkettázás szakmai fogásai. „Az emberek zabálják, ugyanis ezek a videó-szösszenetek tartalmazzák azt a személyességet, amelyet a tévécsatornák teljességgel nélkülöznek” – mondja Nagyistók Tibor az első és egyelőre egyetlen ismertebb magyar vlogger.
Bár túlzás volna azt állítani, hogy a hagyományos televíziózásnak befellegzett, tény, hogy külföldön már a nagypolitikában is egyre jelentősebb szerep jut a videónaplók civil készítőinek. Sajátos hangvételben megfogalmazott videóüzeneteikre ugyanis egyre többen kíváncsiak. „Nincs többé szükségünk arra, hogy a mainstream média mondja meg, hogy mi az érdekes a számunkra. Emberek milliói szeretnék elmondani a történeteiket, és a videobloggolás révén ezt meg is tehetik” – nyilatkozta nemrégiben egy híressé vált, 27 éves norvég vlogger, Raymond Kristiansen, aki a helyi parlamenti választások kapcsán vetette be digitális kameráját (http://www.dltq.org). Politikai eseményekre látogatott el, kommentárokat fűzött az utcán látottakhoz, de előfordult, hogy döntéshozókat kapott mikrofonvégre.
A tévés szakmai háttérrel is rendelkező Nagyistók Tibor nem titkolja, elsősorban exhibicionizmusa vezette el odáig, hogy elindítsa egyelőre még kísérleti stádiumban lévő vlogját (http://www.tibor.ws; http://tibor.blip.tv) Ugyanakkor kihívásnak találta, hogy elsőként készíthet ilyet az országban. Az amatőr vloggereket exhibicionizmusuk karbantartása mellett egyébként főleg az motiválja: anélkül mondhatják el véleményüket, hogy tévéfrekvenciára kellene pályázniuk a médiahatóságnál. Közzétehetik nyaralásuk vagy egy buli legizgalmasabb pillanatait, vagy más szempontok szerint tudósíthatnak olyan témákról, amelyekkel az elektronikus média még nem, vagy már nem foglalkozik.
A vlog egyébiránt a céges marketingben is bevethető. „Számos nagyvállalatnál, például a Google-nál, a Microsoftnál évek óta bíbelődnek blogírással az alkalmazottak, de egy céges konferenciáról, vállalati eseményről a vlogok révén akár képben és hangban is be lehet számolni” – mutat rá Pécsi Ferenc e-média szakértő. A vállalati marketingeseknek azonban résen kell lenniük, mert a civil vloggerek irányából érheti őket hidegzuhany. Az ügyfelek a vlogokban ország-világgal tudathatják sérelmeiket, például arról, hogyan bántak velük a bankban vagy egy üzletben.
Ellenlépéseiket a marketingeseknek azonban van idejük kidolgozni. Itthon a videoblogok ugyanis szinte még ismeretlen fogalomnak számítanak. Az emberek hozzászoktak az internet adta anonimitáshoz – ahhoz, hogy a fórumokon olyannak festhetik le magukat, amilyennek szeretnék. A vlog esetében viszont vállalniuk kellene az arcukat, ami idehaza egyelőre még nem jellemző.
|
Kisszótár BLOG. Olyan weboldal (weblognak is hívják), amely rövid, gyakran frissített személyes, ám mégis nyilvánosságnak szóló jegyzeteket tartalmaz. VLOG. Videónapló (vblog néven is emlegetik):, ahová készítője a blogokból már megszokott írásos bejegyzések helyett saját készítésű mozgóképeket tölt fel rendszeresen. Arra, hogy milyen a jó vlog, minden próbálkozónak saját magának kell választ találnia, hiszen a témában egyelőre nincs jó szakirodalom, tanár vagy kőbevésett elmélet. VLOGGER. Vlog-készítő, aki ehhez rendelkezik internet-hozzáféréssel és digitális kamerával, illetve tárhellyel, ahová rendszeresen feltölti a megvágott és szerkesztett műsort. Sikerre leginkább akkor számíthat, ha birtokában van némi videó-írásbeliségnek. |
|
|
|
|