Antal Dániel elmondta, hogy a vasúti áruszállítás éves árbevétele 90 milliárd forint körül mozog. Ebből 90 százalékot a MÁV, mintegy 10 százalékot a GySEV teljesít, 1 százalék alatti volument pedig más magán vasúttársaságok.
„Szeretnénk ha Magyarországon is dinamikusabban fejlődne a vasúti áruszállítás, hasonlóan Európa több országához” – mondta a miniszteri biztos.
A szakember szerint megfelelő jogszabályi környezet szükséges ahhoz, hogy a vasúti áruszállítási piac fejlődhessen. Ezért több elemet is meg kell változtatni a jelenlegi jogi környezetben. Példaként említette a miniszteri biztos a különböző tarifák egyszerűsítését, valamint a jogviták rendezési helyének konkrét meghatározását.
Növelni tervezik a tranzitszállításokat is a magyar vasúthálózaton, mivel ezektől jelentős bevétel várható. Az európai uniós csatlakozás után a nemzetközi szállítási forgalom Magyarországon súlyozottan 24,6 százalékkal növekedett. Ebből a közúti áruszállítás 49,4, a vízi pedig 21,9 százalékkal részesedett. Ugyanakkor a vasúti áruszállítás teljesítménye e piaci szegmensben alig valamivel 2 százalékot meghaladóan emelkedett.
Az MTI kérdésére válaszolva Antal Dániel elismerte, hogy a MÁV és a GySEV áruszállítási kapacitása jelenleg már nem növelhető, így a szakember szerint más vállalkozóknak kellene lehetőséget adni a többlet szállítási igények kielégítésére. A magyar vasúti infrastruktúra ugyanis erre lehetőséget adna.
