Gazdaság

A Wizz Air külföldön panaszkodik Ferihegyre

A ferihegyi reptér második legnagyobb használója, a Wizz Air drágállja a kiszolgálási díjakat, ezért az Európai Bizottságnál tett panaszt az árak miatt.

A légitársaság szerint a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Rt. (BA) diszkriminatív árakat alkalmaz velük szemben. A BA földi kiszolgálást (szakzsargonban: a handlinget) végző Budapest Airport Handling Kft. szerintük ugyanis azonos szolgáltatásokért eltérő díjakat követel a légitársaságoktól, így indokolatlanul megkülönbözteti a cégeket, és visszaél gazdasági erőfölényével. Ezért a társaság panaszt nyújtott be az Európai Bizottság Versenyjogi Főigazgatóságánál és a Gazdasági Versenyhivatalnál is. Váradi József, A Wizz Air vezérigazgatója szerint ők járatonként „mintegy negyedmillió forintot” fizetnek a kiszolgálásért, míg más társaság kevesebbet, vagy éppen semennyit. Mindezt úgy, hogy a Wizz a második legtöbb járatot üzemeltető légitársaság Ferihegyen (az első a forgalom felét bonyolító Malév).


Pár nappal ezelőtt egy másik fapados légitársaság, az EasyJet is kommunikációs offenzívát indított a légikikötő ellen. Közleményükben azt állították, hogy Ferihegy árai a párizsi Charles de Gaulle reptér áraihoz közeliek. Válaszközleményükben azt bizonygatták, hogy Budapest az egyik legolcsóbb reptér Európában.

Majdnem napra pontosan egy évvel ezelőtt viszont az derült ki, hogy a WizzAir csak több hónapos késéssel fizet a BA-nak. Akkoriban nem panaszkodtak ezért a légitársaságok, mindenki betudta a késlekedést annak, hogy a Wizz Air egyik tulajdonosa, az Indigo Partners nem folyósította a szükséges 20 millió eurós tőkeemelést, és ezért lehet a cég nehéz helyzetben. Akkoriban emellett az is köztudott volt, hogy a Malév még régebbi adósa a reptérnek, mivel a nemzeti légitársaságnak a kilencvenes évek óta van egy vitatott, mintegy hárommilliárd forintos tartozása a BA felé.
Nincs monopolhelyzet?

A BA-nál ugyanakkor nem értik, mire panaszkodik az időközben egyre nagobb forgalamt bonyolító Wizz Air. Közleményükben leszögezik: a reptér, ha akarna, sem tudna visszaélni gazdasági erőfölényével, mert a földi kiszolgálás területén ilyennel nem rendelkezik. Sőt, az általuk alkalmazott árstruktúra megfelel a magyar, illetve az európai uniós versenyjogi előírásoknak. Így mindenki az általa igénybe vett szolgáltatásokért fizet.

Ferihegyen ugyanis – jelenleg – két cég verseng a földi kiszolgálás piacán: a BA Handling Kft. és a Malév handlingrészlege. Információink szerint az előbbi 15, az utóbbi pedig 24 cégnek szolgáltat. 2006. január elsejétől pedig – az EU szabályainak megfelelően – meg kell nyitni a handlingpiacot, azaz a Ferihegyi reptéren további cégek megjelenése várható. (A BA pontosan ezért hozott létre önálló céget a földi kiszolgálásra.) Információink szerint két hónap múlva több német és svájci cég is be akar lépni a piacra, ehhez csak arra van szükség, hogy a Polgári Légiközlekedési Hatóság engedélyezze működésüket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik