Már-már hagyománynak is lehetne nevezni, hiszen hatodik esztendeje szervezi meg november utolsó péntekén a Ne vásárolj semmit napot a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) több civilszervezet támogatásával. A megmozdulásért létrehozott www.nevasaroljsemmitnap.hu honlap szerint veszélyben a Föld, a jövő nemzedéke. Ha csak a Föld fele úgy élne, mint mi – vagyis a fejlett világ – húsz év múlva valamennyien halottak lennénk. Az érvek között szerepelnek még az olvadó jégtáblák, a mérgező anyatej és a lédús házi paradicsom. Az ok a mértéktelen fogyasztás, ezért az olyan országokban, ahol a fogyasztói kultúra elhatalmasodott, meg kell állítani a folyamatot.
„Érdekes kísérlet egész nap nem vásárolni, elgondolkodni rajta, mennyire működünk fogyasztóként” – mondta a FigyelőNetnek Újhelyi Kata, a TVE munkatársa. Hozzáfűzte, hogy ennél azért többről van szó: fel akarják hívni a figyelmet fogyasztási szokásaink komoly környezeti és társadalmi hatására. A karácsony előtti időszak különösen alkalmas arra, hogy elgondolkozzunk motivációinkon. Senkitől sem várnak radikális hozzáállást, mindenki saját ereje és belátása szerint tesz az ügyért: „Minden egyes forinttal szavazunk” – fejezte be Újhelyi Kata.
Nincs konszenzus, ki mit ért nemvásárlás alatt, a TVE egyéni erőfeszítésekről beszél, az akció honlapja csak elnevezésében hív fel a teljes önmegtartóztatásra, a vállalkozásba bekapcsolódó Hulladék Munkaszövetség (Humusz) oldalán pedig másutt ki nem mondott üzenet hangzik el: „Senki ne vásároljon semmit, se bevásárlóközpontokban, se a sarki fűszeresnél, sem pedig a trafikban, újságosnál. Semmit. Se kenyeret, se tejet, se felvágottat. Ne vásároljon sajtot, túrót, tejfölt, továbbá cukorkát, csokit és rágót.”
Múlt, jelen, jövő
A TVE szerint az ötlet egy kanadai cégtől, az AdBusterstől (Apróhirdetés-vadászok) származik, akik 1993-ban jöttek elő az ötlettel. „Egy kiábrándult kanadai reklámszakember találta ki” – mondta Móra Veronika, az Ökotárs Alapítvány programvezetője. Hazánkba hat évvel ezelőtt érkezett az Ökotárs jóvoltából. 1999 karácsonyán az alapítvány bódét épített a zsúfolt Vörösmarty téren a fővárosban. A hagyományos karácsonyi pavilonoktól annyiban különbözött az Ökotárs kunyhója, hogy a festett polcok üresek voltak. A betérő vásárló – pontosabban áru híján nemvásárló – nyugtát kapott, mely szerint magatartásával nem szennyezte a környezetet, nem ösztönözte az erdőirtást.
Egy évvel később már egy tucat kisebb vidéki megmozdulást pénzeltek. A nyíregyházi akció aktív részvétellel tudatosította a „helyes” fogyasztói attitűdöt. Egy labirintust készítettek, melyben jó és rossz vásárlói döntések függvényében lehetett haladni a kijárat felé vagy eltévelyedni. Idén nem lesz látványos akció, a TVE nyílt nappal készül a különös ünnepre. November 25-én déltől este hétig várják az érdeklődőket, akik a tudatos vásárlásról szóló beszélgetésekre számíthatnak. A Humusz egy Csere-bere börzével csatlakozik a fogyasztási böjthöz, ahol a megunt, kinőtt tárgyak cserélhetnek gazdát a karácsonyi vásárlást kiváltandó.
A kommercializálódott karácsony nemcsak a hazai nonprofit, környezetvédelmi szervezetek szemét csípi. A mozgalom szülőhazájában, Kanadában egyes szervezetek továbbmentek egy egyszerű vásárlásstopnál, nem kerülgették a forró kását novemberben, és egyenesen a karácsonyt vették tűz alá. A Ne vásárolj semmit karácsonyra társaság, melyet kanadai minorita szerzetesek alapítottak, a szent ünnep szentségét, igazi értékét akarja visszaállítani a teljes nemvásárlással.
Az érem másik oldala
„Nem az a cél, hogy tönkre tegyük a kereskedőket” – mondta Újhelyi Kata. A TVE-nek eddig nem is volt konfliktusa értékesítőkkel. A munkatárs szerint – jóllehet a szervezet nem végzett felmérést – sokan vesznek részt az akcióban, külföldi forrásokra hivatkozva hatvan ország részvétele mellett világszinten milliós számokat említett. A FigyelőNet megkereste telefonon a magyarországi nagy áruházláncokat, hogy megtudja, milyen hatással volt a forgalomra tavaly a Ne vásárolj semmit nap, és mire számítanak az idén, de a különös ünnepről csak kevesen hallottak. „Nem hiszem, hogy hatással lenne a forgalomra” – mondta Laber Zsuzsa, a Spar Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. Danks Emese, a Tesco Global Áruházak Rt. kommunikációs igazgatója az előző évek tapasztalata alapján úgy fogalmazott: „Ugyanolyan nap ez is, mint a többi”.
