Gazdaság

Kilométerpénz

A sztrádatörvény értelmében 2003 és 2007 között összesen 704 kilométernyi autópályának kell elkészülnie Magyarországon. Kérdés, milyen áron.

Aki horvátországi nyaralása költségeit úgy kívánná csökkenteni, hogy az olcsóbbnak gondolt benzinből tankol majd odaát, jól gondolja meg, mennyi üzemanyaggal lépi át a határt. Több mint kétszáz kilométert kell autóznia ugyanis, hogy Zágráb előtt nem sokkal tankolhasson. De pihenőt sem igen talál korábban.


Kilométerpénz 1

Az M7-es új szakasza. Eltérő modellek.

AZ OLCSÓSÁG TITKA. A horvátok ugyanis egyebek mellett azért tudnak olcsóbban autópályát építeni, mert jóformán csak a puszta aszfaltcsíkot fektetik le. Átszámolva egy kilométernyi gyorsforgalmi út nyugati szomszédunknál átlagosan 1,5-1,9 milliárd forintba kerül. A divatos összehasonlítás kedvéért a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. szakértői készítettek egy számítást, hogy kizárólag az útpálya kiépítése az egyes szakaszok esetében idehaza mennyibe került volna. A magyarországi költségek 0,9 és 1,6 milliárd forint közé esnek. A honi szabványok azonban lényegesen szigorúbbak, leginkább a németországiakhoz hasonlatosak. Nemcsak a felszereltséget, a parkolókat, a segélyhívó berendezéseket tekintve, de közlekedésbiztonsági szempontból is.

Az M7-es autópálya múlt hétvégén átadott, Balatonszárszó és Ordacsehi közötti 20 kilométeres szakasza 65 milliárd forintba került. Ugyanezért az NA Rt. számításai szerint Horvátországban az államnak a felét sem kellett volna kifizetni. De nemcsak a szabványok, hanem az előkészítés és az építés modellje is teljesen eltérő. A horvát kormány célja az volt – mondják a szakértők -, hogy a turisták minél előbb autópályán juthassanak el az Isztriára, vagy Dalmáciába, és fizessenek ezért, ami majd garantálja a megtérülést. A sietség közben egy-két völgyhidat, illetve alagutat csak utólag készítettek el. Ezt megtapasztalhatták azok az autósok, akik 2004 nyarán már autópályán kívántak az ország déli részébe eljutni: alagutak és hidak helyét kellett harmadrendű utakon kerülgetniük. Másutt a fél útpálya volt még csak készen, de azt már átadták a forgalomnak.





Kilométerpénz 2
Kilométerpénz 3
Kilométerpénz 2

TÖRVÉNYES HÁTTÉR. Magyarországon 2003 óta a sztrádatörvény rögzíti, hogy hol és mekkora szakaszokkal kell a gyorsforgalmi úthálózatnak bővülnie. Az első, 2007 végéig tartó etapban összesen 704 kilométernyi autópályát kell elkészíteni. Ebben a ciklusban a legjelentősebb fejlesztések közé tartozik az M5-ösnek az Alföldi Koncessziós Autópálya Rt. által építendő 49 kilométernyi, Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakasza, illetve az M6-osnak az érdi tető és Dunaújváros közötti első, 59 kilométeres szelvénye. A sztrádatörvény nem illeszkedik a választási ciklusokhoz, így remek lehetőséget ad a számháborúzásra, hiszen sohasem lehet világosan látni, hogy a választási kampányban elhangzó számok hogy jönnek ki. A törvény mindenesetre kimondja, hogy az autópálya-építés közügy, s bizonyos pontokon egyszerűsítette az engedélyeztetést is. A jogszabály életbe lépése óta az NA Rt. feleannyi időt kell, hogy az előkészítésre fordítson, mint korábban.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik