Gazdaság

Vastag notesz

Jövőre minden harmadik Magyarországon eladott PC hordozható lesz - véli az IDC Hungary piackutató cég.

Manapság az egyetemi előadások mindinkább hasonlítanak arra, amit amerikai filmeken láthatunk. Szerencsére inkább csak abban, hogy egyre több diák füzet helyett hordozható számítógépen készít jegyzeteket. De egyre gyakrabban találkozhatunk laptopokkal vonatokon is: a bejáró dolgozók kicsi, de egyre növekvő hányada utazás közben is az „irodában marad”.


Vastag notesz 1

Bár a hazai PC-piac is stabil növekedést mutat, a notebookok eladásának emelkedése kiugró. Tavaly az IDC Hungary adatai alapján mintegy százezer noteszgépet értékesítettek, 44 százalékkal többet, mint 2003-ban. Az otthoni felhasználók vásárlási hajlandósága stagnált, az értékesítés felfutásához elsősorban a közép- és nagyvállalatok erőteljes beruházásai járultak hozzá. A kormányzati és az oktatási szektor vásárlásai viszont számottevően visszaestek. A kínálat szerkezete is megváltozott: teret nyertek a hazai összeszerelő cégek, illetve a „nem márkás” – elsősorban ázsiai – gépek. Mindemellett a márkás hordozható számítógépek aránya még így is 70 százalék felett maradt. „Az elmúlt másfél évben több hazai cég is elkezdett notebook-összeszereléssel foglalkozni, a távol-keleti gépek pedig elsősorban az árérzékeny otthoni és kisvállalati szektorban erősítették pozícióikat” – magyarázza a trendet Marosvári Gábor, az IDC Hungary senior elemzője.

A hordozható számítógépek piaca ciklikus: a karácsony és a vállalati tartalékok elköltése okán a negyedik negyedévben a legmagasabbak az eladások, de az iskolakezdésnek köszönhetően a nyár vége, ősz eleje is az átlagnál erősebbnek bizonyul. Az elemző szerint a noteszgépek iránti jövőbeli keresletet elsősorban a vezeték nélküli hálózatok fejlődése befolyásolhatja. Az új szabványok közül az 50 kilométeres körzetben 70 megabit/secundum sebességet biztosító WiMax, vagy a szűkebb területen használható, viszont akár 540 megabites sebességet elérő wLAN 802.11g hozhat áttörést a szélessávú „dróttalan” kapcsolatok terén. Marosvári szerint élénkítheti a vásárlási kedvet az agresszív gyártói marketing, az új cégek belépése a piacra, valamint az árverseny is. Utóbbiakat magyarázza a notebookok asztali PC-knél nagyobb árrése, és rövidebb életciklusa.

Az IDC Hungary szakértője a növekedést gátló faktorokat is említ. A költségvetési megszorítások csökkenthetik az informatikai beruházások nagyságát a közszférában. A lakossági fogyasztás lassulásában pedig a reálbér-növekedés ütemének lefékeződésén túl az is szerepet játszhat, hogy a Sulinet-program keretében már „kivásárolták” magukat az emberek. Ennek ellenére az IDC Hungary az elkövetkező évekre – az asztali számítógépek piacának évi 6 százalékos bővülésé-vel szemben – a hordozható gépek szegmensében 17 százalékot meghaladó éves növekedést vár. Így 2006-ban minden harmadik eladott PC noteszgép lesz.


Vastag notesz 2

A hazai notebook-piacon tavaly a HP volt a piacvezető 21,4 százalékos részesedésével. „Ez nem csoda, hiszen már az összeolvadás előtt is a HP, illetve a Compaq rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel” – mondja Szelthafner Zoltán, a HP Magyarország Kft. termékmarketing vezetője, aki szerint ebben nagy szerepe van a cég értékesítési csatornáinak, a felkészült viszonteladói bázisnak. Az árak esésével azonban Szelthafner szerint a kiskereskedelmi láncok is egyre fontosabb szerepet játszanak a hordozható számítógépek piacán.

Megduplázta tavaly notebook-eladásait a piac régi magyar szereplője, a 20 éves Albacomp Rt., így már 7,3 százalékos piaci részesedéssel bír. A cég, amely az elmúlt héten mutatta be Activa Mobil noteszgép-családjának négy új tagját, 2005-re 50 százalékos bővülést tervez. Az Albacomp a notebookok felét viszonteladókon keresztül értékesítette tavaly, emellett a kis- és középvállalatok, valamint a közbeszerzések terén számít „erősnek.”

Ugyanez a kör adja a HP vevői bázisát is, a jövőbeli keresletbővülést azonban a pár fős cégek és a lakosság részéről várják. „A notebook nemsokára olyan hétköznapi használati eszköz lesz, mint a mobiltelefon” – véli a marketingvezető. A magyar vevők – szemben nyugat-európai társaikkal – elsősorban árérzékenyek, és nem az „extrákkal ellátott” gépeket keresik. „Reméljük, hogy ez trend már változóban van” – teszi hozzá Szelthafner, a HP ugyanis számos értéknövelő megoldást épít be gépeibe. Ilyen a 9 órás folyamatos működést biztosító opcionális külső akkumulátor, vagy az Ambient Light Sensor technológia, amelynél egy érzékelő a monitor fényerejét automatikusan a külső fényviszonyokhoz igazítja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik