Gazdaság

FORD-GM PÁRVIADAL – Az ezredforduló után Ázsia lesz a hadszíntér

Stratégiát váltott az elmúlt évben a két legnagyobb amerikai autógyártó, a General Motors és a Ford. Miután világossá vált, hogy a szűkülő autópiacon az árháborúval csak kétes eredményeket lehet elérni, új, a csökkenő vásárlóerejű háztartások igényeinek megfelelő, a célszerűség szempontjait kielégítő járművekkel bővítették a kínálatot.

A “light trucks” kategóriájába tartozó új kisteherautók, terepjárók, családi buszok, négykerék-meghajtású járgányok beváltották mindkét gyártó hozzájuk fűzött reményeit. Miközben az Egyesült Államokban tavaly az 1994-es mennyiségnél 4 százalékkal kevesebb, összesen 8,6 millió új autó került forgalomba, addig mind a GM, mind pedig a Ford növelte eladásait. Az utóbbi számára különösen jól sikerült a termékskála fazonalakítása: 1970 óta először több haszonjárművet adott el, mint a GM. A Ford ezelőtt tíz évvel vette üldözőbe a GM-et, 1985 és 1995 között piaci részesedése az USA-ban 21,3 százalékról 26-ra nőtt, miközben versenytársáé 40,3-ről 32 százalékra szűkült. Hogy a haszonjárműveknek milyen fontos szerepük van az erőviszonyok alakulásában, azt jelzi, hogy 1980 és 1995 között 25 százalékról 42 százalékra emelkedett arányuk az évente forgalomba került új járművek között. A GM Európában is vezető szerepet játszik: itteni leányvállalata a piac 13,1 százalékát uralja, míg a Ford 11,9 százalékkal dicsekedhet. Az öreg kontinensen egyébként 1995-ben az előző évinél fél százalékkal több új autó került forgalomba. A konstruktőrök szövetségének statisztikája 11 643 400 új gépkocsit regisztrált. A piacbővülés Németországban 3,6 százalék volt, 2 százalékkal több gépkocsit vettek Olaszországban, 1,8 százalékkal többet Nagy Britanniában, a francia piac viszont 2,1 százalékkal szűkült. A legnagyobb előrelépés a Volvo eladásaiban következett be, a svéd gyártó 8,6 százalék progressziót könyvelhetett el, a Volkswagen 6,6 százalékost, a Fiat 3,3 százalékot, a GM pedig 1 százalékot lépett elő Európában.

Az elmúlt év nagy vesztesei a francia gyártók voltak. A PSA 5,8, a Renault pedig 5,4 százalékos piacvesztést volt kénytelen elkönyvelni. A vesztesek közé került a Mercedes 3,4 , a BMW 2 és a Ford 0,8 százalékkal. Ami a piaci rangsort illeti, ott a Volkswagen növelte előnyét: míg 1994. évi részesedése 15,8 százalék volt, 1995 végére már 16,8 százalékkal dicsekedhetett.

Miközben az autógyártók látszólag szinte kizárólag az európai és amerikai piaci igényekre összpontosítanak, az elemzők egyetértenek abban, hogy az ezredforduló után a jövőjük a távol-keleti régiókban fog eldőlni. Az előrejelzések szerint 2005-re Ázsiában mintegy 20 millió jármű iránt lesz kereslet, és ez az akkori piac 30 százalékát fogja jelenteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik