Gazdaság

VÖRÖS ÉS KÉK

A tavasszal teljes imázsváltást levezénylő és mindent kékre festő Pepsi vezetői mást sem látnak hónapok óta, csak pirosat. Júliusban a „pirosak”, tehát a Coca-Cola Co. olimpiája zajlott Atlantában, ami után Cocáék 8 százalékkal növelték eladásaikat – kétszer olyan gyorsan, mint a „kékek”. Augusztusban Argentínában, a Pepsi legnagyobb palackozójánál súlyos pénzügyi problémákra bukkantak, majd nem sokkal később a venezuelai palackozó egyetlen nap alatt pártolt át a Cocához; elveszett vele 18 üzem, 2500 teherautó, no meg évi 400 millió dolláros árbevétel. Közben a még a pártállami időszakból hagyományosan a Pepsi birodalmához tartozó Oroszországban is a pirosak vették át a vezetést. Mintha ez még mindig nem lenne elég, a project blue, azaz a kékre váltás sem hozza a kívánt eredményeket, sőt… Világszerte a Coca-Cola piaci részesedése 47 százalékra növekedett, szemben a Pepsi 22,3 százalékával.

A kék csapat pénzügyi eredményei is elmaradnak a vetélytársétól. Míg az üdítőitalok tekintetében a Coca-Cola minden dollárból 30 centnyi hasznot termel, addig a Pepsinél csak 7 cent sikeredik. A Pepsi vezetői éppen a napokban jelentették be, hogy a harmadik negyedév után az egy részvényre jutó nyereség csak fele a tavalyi 77 centnek. Szakértők szerint ki kell mondani a szomorú tényt: a Pepsi elvesztette a kólacsatát, és ez nem is akkora tragédia. A Pepsinek meg kellene tanulnia, hogy ebből az örök második helyből remekül megélhet, főleg úgy, hogy a harmadik helyezettet nagyítóval kell keresni, és főleg akkor, ha nem feltétlenül tör mindenhol a Coca-Cola babérjaira. – Ha a Pepsi egy adott piacon 10 százalékról 40-re akarja növelni a részesedését, azt a Coca-Cola egyszerűen nem fogja hagyni – vélekedett a Lehman Brothers tanácsadó cég egyik elemzője, aki szerint inkább olyan piacokra kellene összpontosítania, mint Kelet-Európa, India vagy Kína, ahol még van keresnivalója. A Pepsinek ráadásul nem élet vagy halál kérdése az üdítőital-piaci elsősége, hiszen hasznának csak 43 százalékát adja ez az üzletág. A nyereség nagy része a snack ágazatból és a Pizza Hut, valamint a KFC étteremhálózatokból származik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik