Mit tartanak egymásról Európa menedzserei? Ezt tudakolta az elismert brit közvélemény-kutató intézet, a londoni Harris Research Nyugat-Európára kiterjedő körkérdése. Az eredményeket a Wirtschaftswoche exkluzív cikkben ismertette. Belgiumból, Németországból, Spanyolországból, Franciaországból, Olaszországból, Hollandiából és Nagy-Britanniából 1500 csúcsvezető nyilatkozott.
Az eredmények meglepőek – és főleg a németek számára hízelgőek. Európában a vezető menedzserek 25 százaléka hiszi, hogy a németekkel a legegyszerűbb az üzleti kapcsolatokról tárgyalni. A kedveltségi skálán a németek teljesen egyértelműen a francia (17 százalék) és brit kollégáik (10 százalék) előtt állnak.
Joachim Bieker, a mannheimi QSI vállalati tanácsadó cég üzletvezetője így adott utólagos magyarázatot a jó helyezésre: “Amint az európai partnerek félreteszik a németekkel szembeni idegenkedésüket, és létrehozzák az első üzleti kapcsolatokat, gyorsan észreveszik, hogy a németekben jól képzett emberekre találnak, akik nemcsak különféle vezetési rendszerekben tudnak gondolkodni, de többnyire még a partnerek nyelvét is beszélik.” A németeknek kedvez, hogy a nemzetközi menedzsmentben fontos erénynek számít a pontos tervezés és célratörés képessége. “Azoknál a vállalatoknál, amelyek globálisan tevékenykednek, egyre fontosabb, hogy komplex menedzsment-rendszereket uraljanak. És ebben a németekre jellemző szisztematikus eljárás gyakran nagyon hasznos” – mondta a Wirtschaftswoche munkatársának Thomas Frankel, a Texas Instruments brüszszeli összekötő irodájának vezetője.
A német vezetők meglepő módon különösen jó megítélést kaptak a hollandoktól: a holland menedzserek 61 százaléka a legszívesebben velük köt üzletet. Ezzel (a hollandok szemében) a németek messze a belgák (tizenkét százalék) és a britek (nyolc százalék) előtt állnak.
Ezzel szemben a német menedzserek 21 százaléka a franciákkal üzletel legszívesebben. Megítélésük azonban erősen megosztott: 18 százalékkal a franciák vezetik a németek legkevésbé kedvelt üzleti partnereinek listáját is. Jörg Zauber, az Eurosearch Consultants üzletvezetője szerint a franciák vezetési stílusa nagyon hierarchikus, patriarchális, ami a németeknél gyakran nem talál viszonzásra.
Figyelemre méltó, hogy ezzel a fenntartásukkal a németek nincsenek egyedül. Az európai menedzserek 14 százaléka osztja azt a véleményt, hogy a franciákkal a legnehezebb üzletelni; a legnagyobb ellenszenvet a britek mutatják 26 százalékkal. Úgy tűnik, hogy ez kölcsönös. A franciák 19 százaléka sem kedveli a csatorna másik oldalán élő menedzserek magatartását.
Nemzetközi átlagban mindenekelőtt az évi hárommilliárd márkát meghaladó forgalmú nagyvállalatok menedzsereinek vannak problémáik a francia üzleti partnerekkel: e csoport 19 százaléka számára ők a legkevésbé kedvelt partnerek. Egészen más a kép a 150 millió márkás évi forgalom alatti középvállalatoknál, ahol 19 százalék számára a németek a legkevésbé kedvelt kollégák.
Viszont pluszpontokat gyűjtenek a németek, ha a hozzáértésről és szorgalomról van szó. Az európai vezető erők átlagosan 35 százaléka a német menedzsereket tartja a legszorgalmasabbnak, az évi 150 millió márkás forgalmú középvállalatoknál meg éppen a 43 százaléka. Ezzel a pozitív értékeléssel a német vállalatok jóval holland és brit versenytársaik előtt állnak, amelyek csak a szavazatok tíz százalékával büszkélkedhetnek.
A vezető hármas itt is kölcsönösen tiszteli egymást: a németek a szorgalomban a briteket (22 százalék) és hollandokat (21 százalék) teszik a csúcsra, a britek pedig a németeket (37 százalék) és a hollandokat (18 százalék). A németek a hollandoktól is jelentős megerősítést kapnak: 77 százalékuk szerint a németek a legszorgalmasabbak. A holland menedzserek a szorgalmi teszt során mindössze 7 százalékban szavaztak a britekre.
A Harris-tanulmány még mindig a nyelvi problémát jelöli meg az európai menedzserek közötti legnagyobb akadályként. Mindig komplikációk lépnek fel a francia és német menedzserek között. Viszonylag kevés francia beszél egy második nyelvet, míg a németek többnyire jobban tudnak angolul, mint franciául. Udo Drägernek, a Daimler-Benz Aerospace Airbus GmbH, Toluouse főnökének sok más, Franciaországban dolgozó menedzserrel ellentétben, még szerencséje volt: az Airbus konzorciumban angol a munkanyelv.
A vállalati munka mindennapjaiban az európai menedzserek gyakran ütköznek különböző nemzeti szokásokba és temperamentumokba. “Amíg a britek egy találkozón először még egy kicsit társalognak, mi ajtóstól rontunk be a házba” – jellemzi sok német menedzser fellépését egy személyügyi tanácsadó. Ami a franciákat illeti, ők sokkal spontánabbak és jobban kedvelik az improvizációt, mint a németek – jegyzi meg Herbert Gienow, a német GEC-Alsthom csoport szóvivője. Ez a tárgyalásokon is megmutatkozik. A németek mindig visszatérnek a napirendre. Ezzel szemben a franciáknál ez csak a kiindulási pont, ahonnan a tárgyalás szabadon alakul. Eredmény: a németek szemében a franciák rendszertelenek és kaotikusak, és megfordítva: francia kollégáik a németeket kínosan pontosnak és kicsinyesnek tartják.
A Harris-tanulmány kitűnően feltárja a régi előítéleteket. Mindenekelőtt az olaszokat érinti kellemetlenül a körkérdés eredménye: az európai menedzserek 28 százaléka őket tartja a legkevésbé megbízható kollégáknak. Németországban a menedzserek 29 százaléka, Hollandiában pedig 47 százaléka hiszi ezt. Az összehasonlításban a görögök (13 százalék), a franciák és a spanyolok (9-9 százalék) még valamivel kíméletesebb helyezést kaptak. “Itt még a régi klisék ütnek át – mondja olasz kollégáinak megítéléséről Thomas Frankel, a Texas-Instruments menedzsere.
Maga Frankel magasra értékeli az olaszokat, mert olyasmire képesek, ami a nemzetközi színtéren működő vállalatok üzleti sikere szempontjából a jövőben mértékadó lesz: a kommunikáció művészetére.