Gazdaság

Kárlista

Alaposan átrendezi a Wallis-csoport mutatóit a Hajdú-BÉT felszámolása.


Kárlista 1
Bajnai Gordon. A jövedelmezőség javulását várja.

Bár a piaci tendenciákat megváltoz-tatni nem tudtuk, remélem, hogy az Önök helytállásával sikerül átjutnunk az év zárásakor jelentkező problémákon – szólt a Hajdú-BÉT dolgozóihoz a december végi, Szócsőrnek elnevezett vállalati lapban Boros Attila, a baromfiipari társaság vezérigazgatója. Ehhez képest a társaság január 22-i közgyűlése – az adóhatósági és az egyre erősebb hitelezői nyomás hatására – kezdeményezte a 2002-es évet 384 millió forintos veszteséggel záró Hajdú-BÉT felszámolását. Ugyanekkor megszületett a tulajdonos, a Wallis Befektetési Rt. rég várt döntése is: a társaság végleg kivonul az iparágból. “Közel 5,3 milliárd forintos befektetési veszteséget kell leírnunk a felszámolás kapcsán” – mondja Bajnai Gordon, a Wallis vezérigazgatója.

ELVONÁS. Pontos összegekről az érintett felek nem kívánnak nyilatkozni, ám a Figyelő információ szerint a 2002-es évet 20,9 milliárd forintos (ezen belül 18,8 milliárdos rövid távú) kötelezettségekkel záró Hajdú-BÉT-nek 4 banknál összesen 8,5 milliárdos hiteltartozása van. A pénzintézetek január közepén felmondták a hiteleket, és megkezdték biztosítéki jogaik érvényesítését, azaz elvonták a jelzáloggal terhelt ingatlanok egy részét. A termelők felé fennálló tartozás nem éri el a 3 milliárd forintot, ám arról egyelőre nincsenek hírek, hogy a Hajdú-BÉT mekkora összegű köztartozásokat halmozott fel. Mindenesetre a baromfifeldolgozó vagyoni helyzetét (a tavalyi veszteséges működés miatt jelentősen lecsökkent 2002. év végi 8 milliárdos saját tőke, és a 11,5 milliárdos befektetett eszközállomány) öszszevetve a hírekben szereplő tartozásokkal, könnyen elképzelhető, hogy nem minden hitelező jut pénzéhez a felszámolás során.

Bajnaiék tavaly év végén hirdették meg új stratégiájukat (Figyelő, 2003/49. szám), amelyben a korábban stratégiai befektetésnek tekintett Hajdú-BÉT-nek már nincs szerepe. Az általános iparági válság hatására a szárnyas-feldolgozó vállalatnál súlyos likviditási gondok merültek fel, a reorganizációs programok ellenére is. A cégben 1999 óta tulajdonos Wallis az évek során 32 millió dollárt, azaz közel 8 milliárd forintot költött a társaság rendbetételére. “A Wallis 2003-as konszolidált mérlegében a Hajdú-BÉT már nem lesz benne” – mondja Bajnai, hozzátéve, hogy a befektetés 5,3 milliárdos veszteségét szintén a tavalyi esztendőre kívánják elszámolni, tiszta lappal kezdve az idei évet.


Kárlista 2

Tovább növeli a Wallis veszteségeit, hogy bizonyos esetekben helyt kell állnia a Hajdú-BÉT által az évek során felvett kölcsönök biztosítékául szolgáló, a hitelező bankok felé vállalt kezességekért is. Bajnai a konkrét összegekbe nem kívánt belemenni, mivel jelenleg is egyeztetnek a pénzintézetekkel. Komoly összeget – információink szerint több milliárd forintot – tesz majd ki ugyanakkor a Wallis céltartalék-képzése, amelyre azért van szükség, mert a cégvezetés megítélése szerint a Hajdú-BÉT-nek nyújtott tulajdonosi hiteleik megtérülésének igen kicsi a valószínűsége. “Az 5,3 milliárdos befektetési veszteséget nagyjából kompenzálni fogja a Wallis holding többi érdekeltsége, elsősorban a Wallis Ingatlan Rt., a Graboplast, és a Wallis Autó Holding 2003-as eredményei, a céltartalék-képzés azonban önmagában egyszeri tételként számottevően rontja majd az eredményt” – ad összegzést Bajnai. Így a 2003-as negatív eredménysor mellett a holding árbevétele várhatóan több mint 30 százalékkal csökken majd (mivel a baromficég kikerül a konszolidációs körből), és a befektetési veszteség leírása miatt a saját tőke is zsugorodhat. “Kikerül azonban egy évek óta veszteséget termelő elem a portfólióból, így (csak részben a Hajdú-BÉT miatt) a Wallis eladósodottsági rátája 2003-ban csökkent, míg a jövedelmezőségi mutatói 2004-ben fognak javulni” – mutat rá a pozitívumokra a vezérigazgató.

AUTÓ-BAJ. A Wallis háza táján ugyanakkor az eddig szép pénzeket fialó autós érdekeltségeknél is változások történnek. A BMW múlt hét pénteken jelentette be, hogy a Wallis Motor Kft. 1994-óta fennálló importőri jogainak lejárásával az idén májustól egy új, a BMW AG-hoz tartozó leányvállalat végzi majd a cég autóinak kizárólagos magyarországi értékesítését. Bár a Wallis várhatóan továbbra is az egyik legjelentősebb dealere marad a német márkának, autópiaci szakértők figyelmeztetnek: a gépkocsi-értékesítés haszna jóval kisebb, mint az importőri tevékenységé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik