Helmut Thoma RTL-főnök tanulságos nyilatkozata a Wirtschaftswoche hasábjain a stratégiaváltásról, a drága filmekről és a legkeményebb konkurensről, a PRO7-ről
Thoma úr, hogy van az, hogy megváltoztatta a nézeteit, és most Hollywoodban vásárol be?
– Sajnos, a német filmeket nem lehet sokszor ismételni. És eladni sem lehet, mert senkinek sem kellenek. Az amerikai áru sokkal kevesebbe kerül, és még ismételhetem is, mert az amerikai filmek különösen a fiatal nézőket vonzzák.
A PRO7, Hollywood egyik legjobb vevője, egyre több saját produkciót készít.
– Most mindenki számára ütött a valóság órája. Ezt a PRO7 is észre fogja venni. Eddigi próbálkozásai a saját műsorokkal nem egyebek a bukások elbűvölő gyűjteményénél.
Miért olyan drágák a saját produkciók?
– Németország általában egy drága ország. És a mi nagy keresletünk egészen kis kínálattal találkozik. A színészek gázsija rakétaszerűen szökik fel, és a kevés jó szerzőt és rendezőt azonnal teljesen lekötik.
Az erőteljes átutalások Amerikába oda fognak-e vezetni, hogy a német magánadók egyre kevesebbet fognak keresni?
– Nem. Pillanatnyilag csak az RTL és a PRO7 nyereséges, és éppen ezek támaszkodnak amerikai beszerzésekre. A PRO7-et éppen a sok új saját produkció fenyegeti további veszteségekkel.
Mivel magyarázza, hogy egyetlen adó sem gondol arra, hogy feladja?
– Ez majd megváltozik. Az RTL2 és a Kabel1 veszteséges. A Deutsche Sportvernsehen körülbelül egymilliárd márkás veszteséget vonszol magával még elődjétől, a Tele5 adótól. Ezek részben csak azért csinálják tovább, mert a 24,9 százalékos résztulajdonos Axel Springer Verlag nem köteles beírni mérlegébe a ráeső veszteséghányadot.
Az ágazatot még több veszteség fenyegeti: a hirdetés újra visszavonul a nyomtatott médiumokba, míg a tévénézők egyszerűen kikapcsolják a spot-hirdetéseket.
– Ez értelmetlen és hamis állítás. Töretlen a tv iránti lelkesedés.
Az Ön üzlettársai nem mutogatnak a PRO7-re és nem mondják, hogy az mégis sokkal jövedelmezőbb, mint az RTL?
– Az összehasonlításnak nincs értelme. A PRO7 sokkal olcsóbban kapja a filmeket Leo Kirchtől, mint más adók, és nagyobb nyereségeket tud kimutatni. Azonban a valóságban ez csak a Kirch-csoport egyik kasszájából a másikba megy. Meggyőződésem szerint a PRO7 továbbra is majdnem 100 százalékban Leo Kirchhez tartozik. Neki pedig mindegy, hogy cégeinek egyike alacsony nyereséget termel, azért mert olcsón adott el filmeket a PRO7-nek.
Amikor azonban a PRO7 a tőzsdére megy, véget kell vetni az ilyen baráti szolgáltatásoknak.
– Valaki egyszer már magyarázza el nekem, hogy mennyire lesz átlátszó ez a részvénytársaság! Ha a tartományi médiahivatalok azt hiszik, hogy a PRO7 részvénytársaság a továbbiakban már nem fog Kirch befolyása alá tartozni, ez csak jogi ismereteik hiányosságát mutatja.