Ezt a Kína legnépesebb városának környezetvédelmi irodájának vezetője mondt.
Csang Csuan úgy fogalmazott: a levegő megtisztítása “kemény és hosszú küzdelem” lesz, rövidtávon nem kivitelezhető – idézi az igazgatót a Tungfang Zsipao helyi lap. Csang szerint a 24 milliós kelet-kínai metropolisz légszennyezettségét legnagyobb részben az utakon közlekedő gépjárművek és az ipari létesítmények kibocsátása okozza.
Ehhez járul az építkezésekből származó szennyezés, az erőművek környezeti terhelése, az égetés és más tartományokból érkező légszennyezés – sorolta a hivatalnok.
Szigorúbb büntetések
Az irodavezető szerint a jövőben egyre több rövidtávú intézkedést hoznak, például gyakrabban parancsolják le az utakról az autókat és függesztik fel a környezetszennyező projekteket szmogos napokon. Jövő nyárig lecserélik a város legszennyezőbb tízezer buszjáratát is – ígérte Csang. Emelik a jövőben az előírások ellen vétők büntetését is, amely a legnagyobb cégek esetén akár a 100 ezer jüant (3,7 millió forint) is elérheti, s azokat bezárással is büntethetik.
A hosszabb távú projektek sorát kibővítik, és földrajzilag is kiterjesztik: Sanghaj városa a szomszédos Csöcsiang és Csiangszu tartományokkal karöltve kezd kampányba. A kezdeményezés célja a legveszélyesebb szennyező, a 2,5 mikrométer átmérőnél is kisebb finom porszemcsék (PM2,5) arányának 20 százalékkal való visszaszorítása a következő három évben.
Dőltek a rekordok
A statisztikák szerint idén volt a legtöbb szmogos nap Sanghaj történetében. A városban december elején több rekord is megdőlt, a légszennyezést mérő mutatók mérési skáláján kívül eső értékek is voltak. December elején a PM2,5 aránya két napon át is meghaladta az 500-as értéket, miközben az Egészségügyi Világszervezet által alkalmazott egészségügyi határérték 25.