Poszt ITT

20050301_94545

Kiszáll a kiskereskedelemből a Herta

Bolttalanság

A Herta bezárta üzleteit és a nagykereskedelemre összpontosít.

Nem tudták teljesíteni az Electrolux munkatársai az idelátogató svéd vezetőknek azt a kérését, hogy megnézhessék egy igazi magyar elektronikai lánc nagyáruházát Budapesten. A Murányi és a Keravill után ugyanis a Herta is kivonult a kiskereskedelemből: utolsó üzletét a hévégén zárta be a fővárosi EuroCenterben.

„A piacuk építésére milliárdos veszteségeket vállaló multik diszkontáraival nem akarunk versenyezni” – ismeri el Korpás Béla, a Herta Kft. ügyvezető igazgatója. A Herta, beszállítói unszolására, tíz éve nyitotta az első szaküzletét, és a fénykorban 10 műszaki áruházat üzemeltetett. A Media Markt, az Electro World és a hipermarketek árnyékában azonban egyre kevésbé vált kifizetődővé a kiskereskedés. A Hertának évi 6,5-7,0 milliárd forintos az árbevétele az 50 főt foglalkoztató nagykereskedésből, miközben a bevásárlóközpontokban bérelt üzlethelyiségekben a „kisker” 200 fővel csak 4 milliárdos bevételt hozott. Az igazgató négy éve döntött a kiskereskedés fokozatos felszámolásáról, az elbocsátások miatt a cég mégis csupán a 2001-es évet zárta veszteséggel.

A Herta fő profilja eredetileg is az elektromos háztartási gépek, a szórakoztató elektronika, valamint külön üzletágként a számítástechnika nagykereskedése volt. A cég 15 ezer féle cikket tart, országszerte mintegy félezer viszonteladóval áll kapcsolatban, a Panasonic márka egyik fő forgalmazója, saját gépkocsi-flottával 24 órán belüli vállalja a kiszállítást. A számítástechnikában nem csak forgalmaz, hanem gyártat is, és saját védett márkájával, az Orcával van jelen a piacon.

VAN-E RÉS? Korpás Béla, akit személy szerint is megviselt a kiskereskedelmi profil feladása, a következő években a multik előretörését prognosztizálja a hazai elektronikai piacon. A még megmaradt nemzeti tulajdonú láncok számára azt tartja az egyetlen megmaradási esélynek, ha értéktöbbletet nyújtanak. A szolgáltatásaiknak az árakkal arányos, magas színvonalúaknak kell lenniük, erre a Herta is törekedett. Korpás szerint a hipermarketek, elektronikai diszkontok mellett van létjogosultsága a belvárosi szaküzleteknek, szakáruházaknak, ahol tanáccsal és a vásárlás utáni vevőszolgálattal várják a vevőket. A piaci rés – a kiskereskedésből távozó Herta nélkül – most nagyobb is lett…

A multik árnyékában két hazai lánc, az Euronics és az Elektro Pont is esélyes, hogy elfoglalja a Herta helyét, bérelt üzleteit. Takács Tibor, az országszerte több mint 40 üzletet működtető Elektro Pont tulajdonosa, az Elektro Computer Rt. elnök-igazgatója azonban éppen az öldöklő verseny miatt nem akart beszámolni terveiről. Mindössze annyit árult el, hogy hamarosan öt üzletet nyit a lánc a fővárosban. Sejtetni engedte azért, hogy egyiket-másikat talán a Herta boltok helyén találjuk majd.

Rohrböck András, az Electrolux Magyarország kereskedelmi igazgatója gyártóként viszont úgy tapasztalja, hogy nincs „rés” a piacon. Őrült tempójú a koncentráció. Tíz éve húsz nagy belföldi partnere volt az Electrolux magyar leánycégének, ma 5 vevő adja a forgalom 60 százalékát. A Keravillt, a Murányit, a Hertát kiszorították a nemzetközi kereskedelmi cégek. A versenyképességhez szükséges hálózatfejlesztések és a médiában hangos reklámok túl nagy befektetést követelnek a kis tőkeerejű nemzeti vállalkozásoktól. Az igazgató szerint a magyarok közül hosszú távon – 20-30 milliárd forintos forgalommal – az Elektro Pont és az Euronics talpon maradhat. Ám nekik is fejleszteniük kell, hiszen a meghatározó fővárosi piacon három-négy kis bolttal nem, csak legalább tíz, több ezer négyzetméteres üzlettel lehet „labdába rúgni”.

SZIRMAI S. PÉTE

Az utolsó kiárusítás. A multik térnyerése tovább folytatódik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik