Budapesti bajok
Demszky Gábor tervei
Újraindul
Nem szabad a fővárosi költségvetési politikát teljesen fellazítani – nyilatkozta lapunknak a főpolgármester, aki a jövőben ígéreteinek beváltásán dolgozik majd.
Érzi-e azt, hogy az elmúlt hónapok eseményei miatt meggyengült politikailag?
– Minden szempontból nehéz év van mögöttem, és ez kétségtelenül meglátszik a népszerűségemen. Az SZDSZ azonban teljes mértékben kiállt mellettem, és az MSZP részéről sem tapasztalok bizalmatlanságot. Mindkét párt érdeke, hogy Budapest és az általunk követett közös várospolitika sikeres legyen.
– Nyilvánosan ez lehet, hogy így van, de négyszemközt immár koalíciós oldalról is elhangzik: a horvátországi ingatlanvásárlási ügy és kényszerű lemondása az európai parlamenti képviselői pozícióról megtépázta politikai tekintélyét.
– Ez így van, és erre egyetlen válasz lehetséges: minden erőmmel és tudásommal a főváros felé fordulok. Nincs más választásom, mint hogy minél többet valóra váltsak abból, amit két évvel ezelőtt a budapestieknek ígértem. Ősszel Budapestet választottam, nekem a város a legfontosabb.
– Az Ön politikai helyzetének változását jelzi, hogy a legközvetlenebb munkatársát, gazdasági helyettesét, Atkári Jánost elsőből ötödik helyettessé fokozták le…
– Lefokozták? Erről én döntöttem.
– … az MSZP nyomására politikailag kénytelen volt lefokozni, amit korábban el sem lehetett volna képzelni. Ez nem a politikai helyzet alapvető megváltozását mutatja?
– Nem. Azt mutatja, hogy sok mindenen változtatni fogok. Jövőre új szemléletű költségvetés készül, és ennek előkészítését személyesen irányítom, az ezzel kapcsolatos jogköröket pedig magamhoz vontam.
– Hibásnak érzi-e magát abban, hogy a tavaszi uniós kampánya, a nyári botrányok, és az európai képviselői beosztása miatt számos területen leállt a város az idén?
– Jó lenne, ha Budapest fejlődése csak attól függne, mennyi időt töltök a hivatalban. Egyébként a kampány és az európai mandátum mellett sem kellett félretennem a város ügyeit. Az idén befejeztük a hulladékégető rekonstrukcióját, végre felépült a Fővárosi Levéltár, hat kórházat újítottunk fel, és végrehajtottunk egy 5 milliárdos útfelújítási programot.
– Hiába egyezett meg viszont tavasszal Medgyessy Péter akkori miniszterelnökkel az útfelújításokról, a megállapodást nem követte végig, a költségvetési tervekbe felpuhulva került bele az egyezség.
– Eredetileg tényleg csak 10 milliárd forintot állítottak be erre a célra, de két hete sikerült megegyeznem Draskovics Tiborral. Így jövőre két és félszer annyi pénzt tud a város útfelújításra fordítani, mint az idén. Hatvanöt kilométernyi utat tudunk úgy felújítani, hogy minden fővárosi forinthoz a központi költségvetés is hozzátesz egyet. A BKV ügyében is sikerült elérni, hogy a cég a hiteleihez állami garanciát kap, majd az állam fokozatosan átáll a közlekedési vállalatok veszteségfinanszírozására. Ezenkívül abban is megállapodtunk, hogy jövőre 10 ezer forintra nő a munkaadók által adómentesen adható természetbeni juttatás összege, amennyiben azt nemcsak étkezési hozzájárulásra, hanem közlekedési bérletre is fordítják.
– Ezeket az eredményeket azonban a szocialisták maguknak vindikálják, szerintük a főpolgármester nem volt itt, nekik kellett kilincselni a pénzügyminiszternél.
– Jó jel, ha végre újra arról szól a vita, hogy egy sikeres ügyben ki aratja le a babérokat. Kétségtelen, hogy a szocialisták sokat lobbiztak, és Vajda Pál főpolgármester-helyettes is rengeteget tárgyalt – de ez a dolga. A baj az lenne, ha magyarázkodni kellene, mit nem sikerült elérni.
– Szocialisták és szabad demokraták is azt mondják, hogy nem lehet tovább megszorító fővárosi politikát folytatni, „jót is kell tenni az emberekkel”. Ön szerint kell-e váltani 2005-ben? Atkári János hátrébb sorolása már ezt jelzi?
– Nem szabad a költségvetési politikát teljesen fellazítani, és eltérni attól a tervezési módszertől, amelyet 1995-ben bevezettünk. Ez rontaná a város pénzügyi megítélését, és nem kapnánk kedvező kölcsönöket azokhoz a beruházásokhoz, amelyeket szükségesnek tartunk. A létező pénzügyi mozgásteret azonban jobban ki fogjuk használni a két koalíciós párt által fontosnak tartott ügyekben, így több jut a tömegközlekedés fejlesztésére, az úthálózat javítására és a lerobbant belső városrészek rehabilitációjára. Abból azonban nem szabad engedni, hogy legkésőbb 2012-re a városnak mértékadó, 20 százalékos működési eredményt kell elérnie. Ilyen értelemben a pénzügyi szigorból nem engedünk.
– Mit jelent politikai értelemben az a mondata, hogy Budapestet választotta? Megméretteti magát 2006-ban is?
– Igen, mindenképpen újraindulok. De most még csak félidőben vagyunk, és én szeretnék eredményes ciklust zárni.
– A friss közvélemény-kutatások viszont azt mutatják, hogy a többség már nem Önt választaná a fővárosban, vagyis egyszerre nem tudna legyőzni egy szocialista, és egy jobboldali jelöltet.
– A számomra legkedvezőtlenebb felmérés is azt mutatja, hogy a fővárosi szavazók 42 százaléka továbbra is engem választana. Ez azt jelzi, hogy a budapestiektől kaptam egy nagyon komoly figyelmeztetést, de esélyt is adnak, hogy bizonyítsak. Ráadásul az elkövetkező két évben nemcsak tervekről tudunk majd beszélni, hanem kézzelfogható eredménye is lesz a munkánknak. A napokban végre elindul 4-es metró építése, még ebben a ciklusban megjelennek az új körúti villamoskocsik, és sorolhatnám tovább. Nyilvánvaló: a maradék időben azon kell dolgoznom, hogy megfeleljek a budapestiek elvárásainak.
MONG ATTILA