A Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány számára készült Fehér könyv egy a rendszerváltás óta az oktatási rendszerben zajló folyamatok elemzésén alapuló oktatáspolitikai tervezés eredményeit foglalja magában – írja Radó Péter, a könyv egyik alkotója az OktpolCafén.
Mint emlékeztet, a tanulmánykötet megrendelője a Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány, ami a szerző véleménye szerint nem politikai szervezet, hanem egy független, de értékek tekintetében elkötelezett közpolitikai think-tank. Ennek megfelelően a megrendelés sem politikai program elkészítéséről szólt, hanem oktatáspolitikát megalapozó szakmai elemzésről és tervezésről. (A megrendelés jócskán az Együtt 2014 választói mozgalom megalakulása előtt született.)
Radó Péter felhívja a figyelmet, az elfogadott koncepció alapján a projekt nem az oktatás egyes szintjei, hanem a legfontosabb tartalmi csomópontok köré szerveződött: az elemzés középpontjában három tanulási eredményességgel és az oktatás minőségével összefüggő stratégia problématerület és három eszközjellegű problématerület állt.
A stratégiai területek (eredményesség és minőség):
A foglalkoztathatóság tanulási feltételeinek biztosítása: a képzettségek kvalifikációs szerkezete, az elhelyezkedést, az átképezhetőséget, vállalkozás működtetéséhez szükséges vagy a munkahelyi helytállást lehetővé tevő kompetenciák megszerzése.
A különböző társadalmi hátrányok tanulásra gyakorolt negatív hatásának csökkentése: a különböző társadalmi hátrányok mentén kimutatható oktatási egyenlőtlenségek, az oktatás szelektivitása és a hátrányos megkülönböztetés.
Az oktatási rendszer nyitottságának és alkalmazkodó képességének megerősítése: az egyéni alkalmazkodóképességet lehetővé tevő kompetenciák, az oktatási rendszer alkalmazkodóképességét biztosító intézményi és rendszerszintű feltételek.
Az eszközjellegű problématerületek:
A pedagógusok státuszának rendezése, életkörülményeik javítása, kiválasztásuk, képzésük és szakmai fejlődésük támogatása;
A különböző irányítási szintek szereplői közötti feladatmegosztás újragondolása, más kormányzási alrendszerek (pl. finanszírozás, tartalmi szabályozás) ehhez igazítása;
A minőségértékelés (tanfelügyelet) rendszerének kialakítása, visszacsatolási mechanizmusok és az alulteljesítő intézményekre célzott fejlesztő beavatkozás feltételeinek megteremtése.