Nagyvilág

Mindenki túlélhette volna a hajókatasztrófát

Az elsüllyedt óceánjáró kapitánya egy órát késlekedett a vészjel leadásával, pedig ha időben cselekszik, mindenki túlélhette volna.

A kikötő kapitánya szerint Francesco Schettino kapitány egy kulcsfontosságú órát veszített el azzal, hogy amikor észlelte, hogy a hajó megfeneklett, nem kért azonnal segítséget. Pedig ha azonnal intézkedik, mindenkit sértetlenül le lehetett volna hozni a süllyedő óceánjáróról – írja az olasz La Stampa című napilap.

Elvesztegetett óra

A római szenátusi bizottság előtt nyilatkozó Mario Brusco tengernagy, a kikötői hatóságok parancsnoka szerint a Costa Concordia 2011-ben negyvenkétszer, 2012-ben kétszer tette meg a Civitavecchia kikötője és Giglio közötti útvonalat. Kétszer ment közel Giglióhoz: 2011 augusztusában egy másik kapitány teljes biztonságban 500 méterre haladt el a parttól. A második manőver Schettinóé volt, aki tizenhat csomós sebességgel nem a parttal párhuzamos, hanem átlós útvonalon haladt.

“Életeket mentett volna meg, ha a kapitány nem veszteget el egy órát az evakuálás elrendelésével. Érthetetlen, hogy a többi tiszt miért nem lépett közbe” – mondta a tengernagy. Hozzátette, a partiak “köszöntése” nemzetközi tengerésztradíció és nem tiltott, ha a biztonsági feltételek adottak.

Nem engedélyezett manőver

Csütörtökön a római szenátus előtt is meghallgatást tartottak a baleset ügyében. Elsősorban azt vizsgálták, miért hajózott a kapitány olyan közel a parthoz – amely manőver aztán a Costa Concordia luxushajó vesztét okozta. A Costa Crociere hajótársaság elnöke elmondta, hogy nem igaz Francesco Schettino kapitány állítása, amely szerint a hajótársaság tudtával kormányozta a hajót partközelbe. Pierluigi Foschi kijelentette, ezt a manővert a Costa Crociere nem engedélyezte.

“A turisztikai hajózás része a parthoz közeli haladás, ez nem veszélyes, ha megfelelő biztonsági feltételek szerint történik, de nem azzal a sebességgel, ahogyan ez a hatalmas hajó tette” – fogalmazott Foschi. A hajóroncs eltávolításának költsége persze a Costa Crocierét terheli: “Gigantikus munka lesz” – kommentálta Foschi.

Óriási üzlet

A Costa Crosiere elnöke kitért arra is, hogy az óceánjáró-turizmus Európában évi 35 milliárd eurós üzletág. Olaszország az első helyen áll, évi 4,4 milliárd euróval, és százezer embert foglalkoztat. A tragédia az egész olasz idegenforgalomnak jelentős kárt okoz – hangoztatta Foschi.

Tizenharmadik napja kutatnak áldozatok után a vízbe borult hajótestben. Tizenhat holttestet találtak, további tizenhat személyt keresnek. “Az eltűntek családtagjainak azt mondtam, nehéz elképzelni, hogy még túlélőre találhatunk, de a csodában a rokonok és a mentők is reménykednek” – nyilatkozta Franco Gabrielli, a polgári védelem vezetője.

A hajó üzemanyagtartályainak ürítése a tervek szerint szombaton kezdődik el. A Costa Concordiáról a tengerbe szivárgó tisztítószerek miatt egyes határértékek már a megengedettnél magasabbak – közölte Toszkána tartomány környezetvédelmi hivatala.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik