Nagyvilág

Nyílt tárgyalás lesz az óceánjáró ügyében

A január 13-án zátonyra futott Costa Concordia utolsó óráit vizsgáló olasz ügyészek arra keresik a választ, hogy a kapitány vajon a kollegája iránti szívességből vagy a hajótársaság utasítására haladt-e túl közel a parthoz.

Az erős hullámzás miatt akadozva halad az oldalán fekvő Costa Concordia hajóroncsának átkutatása. Az áldozatok keresése délelőtt indult újra, miután szerda reggel a viharos időjárás több órára megakadályozta a búvárok merülését. A Costa Concordia falát különböző pontokon tűzszerészek berobbantják, az így nyitott réseken tudnak beúszni a hajótestbe az olasz haditengerészet búvárai. Kedd estig 16 áldozatot találtak: olasz, spanyol, francia utasokat, a legénység egyik perui tagját és a magyar áldozatot, aki zenészként dolgozott az óceánjárón.

Nyílt tárgyalás lesz

A tragédia okai utáni nyomozás eddigi eredményeit ma egyezteti Francesco Verusio, grossetói főügyész és Beniamino Deidda, Toszkána tartomány főügyésze. A bizonyítási eljárást március 3-án tartják Grosseto egyik színháztermében, melyen a legénység tagjai és az utasok is jelen lehetnek. A kártérítést követelő olasz utasok jogi képviseletét Giulia Bongiorno sztárügyvéd vállalta.

Az ügyészségekről kiszivárgott sajtóértesülések szerint a több mint egy hete házi őrizetben levő Francesco Schettino kapitány első kihallgatása január 14-én egy csendőrkaszárnyában zajlott. Schettinót – tudta nélkül – egy mikrofonokkal lehallgatott szobában magára hagyták, ő pedig ismerőseinek és kollégáinak telefonált. A kapitány nápolyi tájszólásban azt mondta, “amikor a hajó megdőlt, fogtam magam és leszálltam”. Ez a kijelentés megerősíti azt a vádat, hogy a kapitány magára hagyta a hajót.

Szívességből kormányozta a part felé

Schettino arról is beszélt, hogy a Costa Concordiát “a menedzser unszolására” kormányozta a parthoz közel. Az első feltételezések szerint a kapitány a felszolgálók főnökének, Antonello Tievoli Maitrenek, tett szívességet. Az ügyészség azonban nem zárta ki, hogy a “tisztelgés” bevett gyakorlat volt, melyet a Costa Crociere hajótársaság szorgalmazott “reklám céljából” – írta az olasz sajtó. Az éjszaka kivilágított óceánjáró látványa reklámozta volna a hajóutazást a parton levők számára.

A kapitány szerint a hajó fekete doboza nem működött, a hatóságok szerint az adatok jól olvashatók. Az ügyészség egymás után hallgatja ki a legénység tagjait. A hajón biztonsági felelősként szolgáló Martino Pellegrini kijelentései szerint személyesen ő rendelte el a gépház evakuálását, miután a kapitány erre nem adott utasítást. Schettino megtiltotta a legénységnek, hogy mentőmellényt viseljen a pánik elkerülésére, de a kiabáló, síró utasok gyorsabban felfogták a helyzetet és a legénységre támadva követelték az evakuálás elrendelését, miközben a hangosbemondók még mindig műszaki hibáról beszéltek. Az ügyészség által rekonstruált eseménytörténet szerint a Costa Concordiát utolsóként január 14-én – hajnali öt órakor – Giovanni Di Mauro, a hajó fodrásza hagyta el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik