Mit írtunk az i-mode-ról korábban?• Az i-mode Európában
• Leáldozóban a mobilgyártók csillaga
• Vezeték nélküli internetszolgáltatás
• NTT DoCoMo: nem várt növekedés
• Japán: egyenjogúság csak papíron – Keresd a nőt!
Az NTT DoCoMo mobilszolgáltató a hónap elején regisztrálta húszmilliomodik előfizetőjét, s a Morgan Stanley piacelemző cég szerint még az idén túlszárnyalják a 45 milliót is. Az i-mode sorsát leginkább azért érdemes figyelemmel követni, mert várhatóan rövid időn belül Magyarországon is megkezdi hódító útját. A mobil tartalomszolgáltatás “japán módra” biztosan felváltja a WAP-ot, amit az is jelez, hogy a DoCoMo már be is tört az európai piacra, méghozzá annak a közös cégnek a révén, amelyet a holland KPN-nel és az olasz Telecom Italiaval hozott létre az év elején.
Olcsóbb mint a WAP
Az i-mode a WAP-hoz hasonló szolgáltatás, ám olcsóbb és jobb. Olcsóbb, hiszen a havi előfizetési díj 2,5 dollárnak felel meg, az információ lehívása pedig tételenként 8-10 centnyi összegbe kerül. (A japán szolgáltató nem az interneten eltöltött idő alapján számláz, mint az európai WAP-szolgáltatók, hanem tételenként.) Az i-mode jobb is, mert az internetes tartalmat ebben a formátumban könnyebb előállítani, mint a WAP-ban. A japánok szabványa az úgynevezett compact html (chtml), de közönséges html oldalakat is lehet böngészni, csak az nem nyújt olyan esztétikai élményt. Ma Japánban 1480 i-mode tartalmat szolgáltató hivatalos partnert tartanak nyilván, s több mint 40 ezer a kalóz site-ok száma. Az i-mode telefonok használata egyszerű: nem kell a hosszú url címeket beirkálni (legfeljebb a kalóz site-ok behívásánál), a kívánt tartalomhoz a navigáló gombbal lehet eljutni. Az pedig egyenesen természetes, hogy ezekkel a gépekkel e-mailezni is lehet.
Január végén a DoCoMo-t 100 százalékban tulajdonló NTT piacra dobta az i-mode fejlettebb, úgynevezett két és feledik generációs (2,5G) változatát, az i-applit. Ez az internetes programozás egyik alapnyelvét, a Javát “beszéli”, s lehetővé teszi, hogy folyamatosan és automatikusan frissülő pénzügyi szolgáltatásokat (például árfolyamkövetést) vagy bonyolult játékprogramokat futtassanak az előfizetők a kis képernyőn. Az előfizetés díja ugyanannyi, mint az i-mode esetében, a tartalom viszont valamivel drágább, tételenként 25-35 cent.
Mit írtunk a mobiltelefonokról korábban?• A GPRS a kapuk előtt
• Mobilszolgáltatók borús kilátásai
• Videó-mobiltelefon
• Ártalmas a mobiltelefon sugárzás?
• Mobilinternet-piac
• Hazai mobilpiac
Kapacitásbővítés
Májusban a DoCoMo a világon elsőként elindítja a harmadik generációs szolgáltatást, amelyre kezdetben a jelenlegi 9600 bit/másodperces adatátviteli sebesség helyett a másodpercenkénti 64 kilobit lesz jellemző (a technikai maximum 384 kilobit/másodperc). A harmadik generációs technológia képek és videofilmek letöltését teszi majd lehetővé, így tehát bővülni fog az eladható szolgáltatások köre, főként persze a szórakoztatóiparban. Japánban tehát még nagyobb siker elé néz az i-mode (még akkor is, ha a 3G eleinte ott is drága lesz), hiszen a felhasználók nagy része számítógéppel nem, de mobiltelefonnal rendelkező fiatal, akik főleg szórakoztató oldalakat keresnek fel a maroktelefonjukon. Tokióban az általános iskolásoknak közel 20 százaléka, a középiskolásoknak pedig 30 százaléka hord magánál mobiltelefont.
Az i-mode oldalak látogatottsága (százalék) |
||
Kategória | Hivatalos site-ok |
Teljes forgalom |
Szórakozás | 31 | 64 |
Hírek/idõjárás/információ | 6 | 19 |
Vásárlás | 4 | 5 |
Mobilbank, pénzügy | 42 | 4 |
Szótárak/kényelmi szolgáltatások | 4 | 4 |
Városi és hivatalos információk | 9 | 2 |
Utazás, közlekedés, térkép | 3 | 1 |
Étkezés, receptek | 1 | 1 |
Forrás: NTT DoCoMo, 2000 |