Az évszázados hagyományoknak megfelelően II. Erzsébet királynő törvényalkotási programismertető beszédével kezdődött szerdán a jövő májusi parlamenti választásokig tartó hivatalos brit parlamenti év. A XVI. századig visszanyúló, fényes pompával zajló ceremónián az uralkodó kivonatosan ismerteti a mindenkori kormány kiemelt jogszabálytervezeteit. A néhány oldalas összefoglalót – mint mindig – ezúttal is kormány állította össze, II. Erzsébet királynő csak felolvasta, miután a lordkancellári tisztséget is betöltő igazságügy-miniszter, Chris Grayling térdre ereszkedve átnyújtotta neki.
A korábbi évszázadokban az uralkodó a Temzén, hajóval érkezett a parlament westminsteri palotájához, a XIX. század óta azonban a hintó az ilyenkor szokásos közlekedési eszköz. A 88 esztendős királynő és férje, Fülöp edinburghi herceg – aki a jövő héten ünnepli 93. születésnapját – ezúttal is hintóval, az Udvari Lovas Hadosztály díszes testőri kíséretével hajtatott a Buckingham-palotától mintegy két és fél kilométerre lévő parlamenthez.
A királyi pár által szerdán használt díszes hintót azonban most láthatták először az alattvalók. A Diamond Jubilee State Coach, vagyis a gyémántjubileumi állami hintó egy ausztrál mesterember, Jim Frecklington szakértelmét dicséri. A hintó – amint neve is jelzi – II. Erzsébet hat évtizedes uralkodói jubileumának tiszteletére készült. A hat ló vontatta, nyolcévi munkával elkészült királyi jármű ötvözi a múltat és a jövőt: hat hidraulikus lengéscsillapító biztosítja a sima utazást, az ablakok elektromos motorral mozgathatók, és az uralkodói házaspár kényelméről elektromos fűtőrendszer is gondoskodik.
A háromtonnás, 5,5 méter hosszú kocsi felépítményébe ugyanakkor az angol monarchia elmúlt évszázadainak leghíresebb objektumaiból – például VIII. Henrik egykori zászlóshajójából, a Mary Rose-ból, sőt Newton (állítólagos) almafájából is – beépítettek faanyagot. Több mint száz éve ez az első új hintó, amelyet a brit uralkodó számára készítettek. A királynő és férje által a tavalyi parlamenti megnyitóra használt Irish State Coach 1851-ben készült Dublinban, és először Viktória királynő használta 1852-ben.