A katások bizakodhatnak, ellentétben a milliárdosokkal és a profi labdarúgókkal – ez derült ki mindenekelőtt Magyar Péter friss bejelentésből, melyben a kormányfő ismertette, hogy milyen gazdasági témájú döntéseket hozott a kormány, és most (a következő állomásként) mely kérdéseket bocsátják társadalmi egyeztetésre.
Magyar tájékoztatása szerint a következő főbb intézkedésekről született döntés:
- A vagyonadó bevezetése 2027. január 1-jétől az egymilliárd forintnál nagyobb vagyonnal rendelkezőkre.
- A KATA kiterjesztése több mint százezer új kisvállalkozó, köztük mellékállásúak és diákok számára.
- A hivatásos sportolók kiemelt ekho-határának eltörlése, amivel 500 millióról az általános 60 millió forintra csökken a kedvezményes sáv.
Az adó kiterjed az ingatlanokra, befektetésekre, társasági részesedésekre, valamint a külföldön tárolt vagyonra is. A hitelek, illetve az ingatlan- és gépjárműadók levonhatók lesznek az adóalapból. Az első önbevallást az idei év végi állapot alapján, 2027. augusztus 31-ig kell megtenni. Szeptemberben Magyar az Országgyűlésben már utalt a lépésre, amikor arról beszélt, hogy a társadalom csúcsán lévőknek kell a legmélyebben a zsebükbe nyúlni.
A KATA szabályainak átalakítása nyomán újra választhatják az adónemet a nyugdíjasok, az egyetemisták és a mellékállásúak, emellett ismét lehetőség nyílik cégek és szervezetek felé történő számlázásra. Utóbbi esetben évi 8 millió forintos céges bevétel felett 15 százalékos adót kell fizetni. A főállású katások havi tételes adója 100 ezer forintra emelkedik (a kizárólag magánszemélyeknek számlázóknak 2028-ig 75 ezer forintos kedvezményt adnak), a mellékállásúaké pedig 50 ezer forint lesz, ugyanakkor a bevételi határt 18 millióról 22 millió forintra növelik, és megemelik a táppénz, az anyasági ellátás, valamint a nyugdíj alapjául szolgáló összeget is.
Felszámoljuk azokat az indokolatlan kivételeket, amelyeket az elmúlt években beépítettek az adórendszerbe
– fogalmazott a videóban Magyar Péter.
Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) terén az egyenlő mérce elvét alkalmazva 2027-től a profi labdarúgók és sportolók esetében is az újságírókra és művészekre vonatkozó általános, 60 millió forintos értékhatár lesz érvényes.
