Fotó: MTI
Nem mindennapi esetről számolt be lapunknak a Wizz Air légitársaság Kolozsvár és Párizs-Beauvais között közlekedő járatának egyik utasa.
A Wizz Air W6 3331-as jelzésű járata november 2-án kis késéssel indult a beauvais-i reptér felé. A gép magyar kapitánya úgy döntött, hogy a sűrű köd miatt másik repülőtéren próbálja meg letenni a gépet. A belgiumi Charleroi repülőterén akart leszállni, de az utasok által ismeretlen okból a gépet végül Brüsszel nemzetközi repülőterén sikerült biztonságban letennie.
Miután a kapitány leállította a hajtóműveket, közölte: tájékoztatta a cégközpontot, és arra vár választ, hogy újfent megkísérelje-e a leszállást Beauvais repülőterén, vagy az utasokat buszokkal kívánja-e a cég az eredeti célállomásra szállítani.
A kapitány mintegy fél óra várakozás után közölte az utasokkal: a cégközpontból azt az utasítást kapta, hogy mivel az időjárási viszonyok kedvezően alakultak, ismét próbálkozzon meg a beauvais-i landolással. Hozzátette: miután a repülőgépet feltöltötték üzemanyaggal, azonnal útra kelnek Beauvais irányába. Csaknem egyórányi várakozás után a kapitány elnézést kért a késedelemért, mondván, hogy arról nem ő és a személyzet tehet, hanem az irányítótorony, amely nem adott engedélyt a felszállásra. Állítása szerint amint megérkezik az engedély, a gép útnak indul. További fél óra várakozást követően közölte: a torony ugyan engedélyt adott a felszállásra, ám a repülőgépet a pályára toló szállítókocsi nem érkezett meg.
Ekkor már két órája vesztegeltek a földön, miközben a személyzet megtiltotta, hogy bárki leszálljon. A gépen a levegő meleg volt és fülledt, de az utaskísérők egyetlen egyszer sem érdeklődtek az utasok jólléte felől. A vízért és az élelemért továbbra is fizetni kellett. Mikor egy utas szóvá tette, hogy a landolás óta nemhogy egy szendvicset, teát vagy kávét, de még egyetlen pohár vizet sem osztottak ki az éhező, szomjazó utasoknak, akik között több idős ember és több kisgyermek és csecsemő is volt, a stewardessek azt mondták: „it’s not in our policy”.
Informátorunk szerint további fél óra várakozás után három belga egyszerre csak elhagyta a repülőt, és gyalog indult el a repülőtér épületei felé. A kapitány megpróbálta őket visszafordítani – sikertelenül. Eközben az utasok ismételt követelésére, hogy adjanak magyarázatot arra, miért vesztegelnek továbbra is a földön, és miért nem várakozhatnak a repülőtéren belül, a kapitány a következő magyarázatot adta: valójában nem a toronyra és a szállítókocsira várnak, hanem arra, hogy a Wizz Air cégközpontja kifizesse a repülőgép parkoló díját, illetve a tankolt üzemanyag árát. A repülőtér mindaddig, ameddig a cégközpont a díjakat nem rendezi, nem engedi felszállni a repülőgépet. Az utasokat pedig azért zárták be a repülőgépbe, mert a cég azért sem kíván fizetni, hogy a repülőtér személyzete megszervezze a géptől a repülőtér épületéig történő elszállításukat.
Ekkor az utasok, köztük a csecsemőkkel utazó anyák annyira felháborodtak, hogy a kapitány közölte: a repülő visszafordul Kolozsvárra, az utasok leszállhatnak a gépről, és akik úgy kívánják, a Wizz Air buszokkal elszállítja őket Beauvais-be. Eközben egy, a repülőgépen tartózkodó orvosnő arra figyelmeztette a személyzetet, hogy amennyiben bármelyik utas rosszul lenne az ital és az étel hiánya miatt, azért kizárólag a személyzetet terhelné felelősség. Egy percre rá a személyzet közölte, hogy bár nincs elegendő mennyiségű víz és élelem a repülőgépen, amíg a készlet tart, mindenki ingyenesen kiszolgálhatja magát. Állítólag a brüsszeli repülőtér személyzete megfelelő mennyiségű élelmet és italt adott volna az utasoknak, ám a Wizz Air nem kívánt élni ezzel a lehetőséggel, mert az további pénzébe került volna a cégnek.
Mikor az utasok több mint kilenc óra bezártság után végre kiszabadultak a repülő fogságából, megdöbbentő látvány fogadta őket. A gépet több rendőrautó és fegyveres zárta körbe. A belga rendőrök elmondása szerint erre azért volt szükség, mert a Wizz Air járatai nem először teszik azt, amivel próbálkoztak, azaz: a felhasznált szolgáltatásokat meg nem térítve hagyják el a helyszínt. Ezt megakadályozandó folyamodott a repülőtér a rendőrség segítségéhez.
A gépen utazó két – francia és román – újságíró jóvoltából a francia és a román médiumok közül már többen értesültek a történtekről. A Wizz Air “corporate communication managere” a brüsszeli repülőtér intézkedéseivel indokolta a történteket, az újságírók viszont beszámoltak arról, amit az utasok megéltek.
A gép több utasa feljelentést akar tenni a diszkont légitársaság ellen. A Wizz Air egyelőre nem reagált megkeresésünkre.