Kultúra

Te bele tudnád mondani a tükörbe, hogy „szeretlek”? – kipróbáltuk, milyen magabiztosra táncolni magunkat

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Te bele tudnád mondani a tükörbe, hogy „szeretlek”? – kipróbáltuk, milyen magabiztosra táncolni magunkat

Táncolni mindenki tud – a táncművész Gera Vilma legalábbis ezt mondja. De vajon mindenki mer is? A legtöbb ember ismerősi köreiben van legalább egy olyan személy, akit nagyobb összegért sem lehetne rávenni, hogy mások előtt zenére megmozduljon. Pedig legyen az a végtagjaink örömteli kalimpálása, vagy akár a ritmust tökéletesen követő szenvedélyes mozdulatok, ez a mozgásforma sokkal többet adhat nekünk puszta testedzésnél vagy szórakozásnál. Saját bőrén tapasztalva Gera rájött, a tánc meggyógyíthatja az ember lelkét, ha jól használjuk. Egy évvel ezelőtt pedig úgy döntött, ezt másokkal is szeretné megosztani.

„Azt nagyon jól megtanítják nekünk, hogyan kritizáljuk magunkat, azt viszont nem, hogy hogyan szeressük” – nézett rám a tükörben Gera Vilma a fényes, tágas, VI. kerületi táncteremben. Ebbe a gondolatba nem tudtam belekötni és egyre jobban értettem, mi is ez, amit ő elindított és mire vállalkoztam én azzal, hogy elmentem személyesen is megtapasztalni azt, amivel az Instagram-posztok alapján úgy tűnik, rengeteg lánynak és nőnek segített már helyrebillenteni az önbizalmát. Ugyanis hozzávetőleg egy évvel ezelőtt arra adta a fejét, hogy megpróbál azzal az eszközzel segíteni másokon, amit a tenyerénél is jobban ismer: tánccal. Ezzel a célkitűzéssel hozta létre a Heal Dance Programot, ahol egyedire szabott, privát órákon igyekszik többek közt kitáncoltatni a másikból, ami gyógyulásra szorul.

És valahogy nagyon jó érzékkel tapint rá, mi az, amivel igazán érdemes dolgozni.

Mohos Márton / 24.hu

Tanítványok, akik tanítanak

A táncművészt már valószínűleg sokan látták sok különböző helyen, ha a nevét nem is ismerték idáig. Nemcsak olyan tévéműsorok színpadán tűnt már fel, mint az X-Faktor, az Álarcos énekes, vagy a Sztárbox, de Desh, Horváth Tamás, Dzsúdló, a ValMar és a Wellhello oldalán már több nagyszabású koncerten is megvillantotta a tehetségét.

Gera Vilma gyermekkorától kezdve táncol. Ahogy ő fogalmaz, amint belépett az első stúdióba, teljesen beleszeretett ebbe az egész világba, ami akkor megnyílt előtte. Tizenévesen már visszatérő tehetség volt több hazai táncversenyen, ahol hip-hop kategóriában sorra zsebelte a díjakat. Még gimnazista volt, amikor felkérte az akkori tanára, hogy oktassa az egyesületnél táncoló gyerekeket – ez megalapozta azt a látásmódot, ami ma is vezeti a tanítási stílusát. Később, a fővárosba költözve maga mögött hagyta a kicsik oktatását és onnantól a felnőtt tanítványokra fókuszált, akiknek megmutatta a magassarkúban táncolás csínját-bínját. Az ezekről az órákról készült videókat nézve sokan – önmagamat is beleértve – talán kicsit ki is nevetik magukat, hogy még lapostalpúban is képesek elesni, hiszen Vilma és a tanítványai úgy ugrándoznak a sokszor fájdalmasan magas tűsarkakon, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne.

A tanítványaimmal együtt tanultam magamról és az emberekről. Folyamatosan tudtam figyelni önmagam és másokat, hogy különböző életkorokban mi az, ami leginkább segített

– reflektált a tanításból összeszedett tapasztalatra, ami a Heal Dance mögötti gondolkodásmódjának is stabil alapjául szolgált.

Számára a tánc mindig is többet jelentett precízen kivitelezett mozdulatok soránál: hangulatokból, érzésekből, benyomásokból áll össze egy egésszé. Pontosan ezért igyekezett a csoportokon belül egyenként is nagyobb odafigyelést fordítani a tanítványaira, hiszen nem elég csupán azt leellenőrizni, jól áll-e ott az a kar, vagy jó irányba mutat-e a lábfej. Próbált a fizikai tudáson felül valami pluszt is adni az óráira járóknak, hogy a testi jelenlét mellett az érzéseikkel is részt tudjanak venni azokon.

A mozdulatokra nem fognak emlékezni öt év múlva, viszont arra igen, ha egy óra jó érzést keltett bennük.

Ahogyan egyre jobban megismerte és gondosan figyelte a tanítványait, megtanult olvasni a nonverbális jelekből is, amikből érdekes minták rajzolódtak ki számára. Aki látott már tánctermet, tisztában van vele, hogy bennük szinte lehetetlen küldetés olyan irányba fordulni, ahol nem önmagunkkal nézünk farkasszemet a néhol teljes falakat beborító tükrökön keresztül. Feltűnt Gerának, hogy a tanítványai közt ugyan sokaknak a tánc természetesen jön és jól érzik magukat az órákon, valahogy mégis rendszerint kerülik a szemkontaktust önmagukkal.

Nagyon sokan nem tudták magukat nézni a tükörben, mert az önbecsülésük nem volt rendben.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!

Már előfizető vagyok,

Olvasói sztorik