Csak az éjszakai járatok közlekednének üzemkezdettől délután egy óráig az esetleges április 7-i BKV-sztrájk idején – közölte az MTI-vel Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) elnökhelyettese.
A szakszervezeti vezető elmondta, hogy a csütörtök reggeli, az esetleges sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatásra tett érdekképviseleti javaslat szerint az éjszakai járatok nem állnának le, hanem azok szállítanák délután egy óráig az utasokat. A BKV alvállalkozóit a sztrájk nem érinti. Így az éjszakai járatokkal együtt a teljes szolgáltatás mintegy 10 százalékos lenne. A munkáltató ezt nem fogadta el – tette hozzá Gulyás Attila.
Tovább egyeztetnének (Fotó: MTI)
Budapesten 33 vonalon 106 busz közlekedik éjszaka. A szakszervezetek szerint a vonalak teljesen lefedik a fővárost.
A közlekedési vállalat kedden azt javasolta, hogy a felszíni közösségi közlekedés esetében csúcsidőszakban 75 százalék, csúcsidőszakon kívül 66 százalék legyen az elégséges szolgáltatás mértéke, míg a metró esetében a teljes forgalmat biztosítani kell csúcsidőszakban és azon kívül is.
Magukra maradtak
Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Üzem Szakszervezet vezetője elmondta: a Pénzügyminisztérium bejelentette, hogy nem kíván részt venni a BKV Zrt. és a szakszervezetek tárgyalásain, míg a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium választ sem adott a meghívásra.
A távirati irodának elmondta, hogy bár a tulajdonos képviselője csütörtökön is ott volt a tárgyalásokon, de úgy tűnik, hogy a BKV vezetése „mind inkább magára marad.” Ezt jelzi az illetékes tárcák távolmaradása is.
Nemes Gábor szerint egyre élesebb konfliktus kezd kialakulni a munkáltató és az érdekképviseletek között, miután a BKV Zrt. eltér a tavaly decemberi megállapodásoktól, és nem informálja megfelelően a szakszervezeteket.
„A sajtóból kellett értesülnünk arról, hogy a cég eladná a HÉV-et, de a rövid, közép és hosszú távú döntés előkészítő folyamatokba sem vonják be a szakszervezeteket” – mondta Nemes Gábor.
Nem rajtuk múlik
A vezető szerint úgy tűnik, mintha a BKV Zrt. vezetése kompetencia hiányban szenvedne, „már nem rajtuk múlik a dolog”, és az ebből fakadó ellentéteket a tulajdonos és a kormány nem fogja megszüntetni.
A szakszervezetek már nem a járatritkítási tervezet elvetését tartják a legfontosabbnak, hanem, hogy a Fővárosi Önkormányzat (a tulajdonos) és az illetékes tárcák (Pénzügyminisztérium, Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) oldja meg a közlekedési társaság gazdasági problémáit.
Amennyiben péntekig nem kapnak valamilyen tervezetet a szakszervezetek, amely a BKV Zrt. finanszírozási problémáira kínál megoldást, akkor jövő hétfőn sztrájkba lépnek. A szakszervezeti lefedettség a cég munkavállalói között csaknem 100 százalékos.
A FigyelőNet információja szerint a felek még pénteken is egyeztetnek az elégséges szolgáltatatásokról. Úgy tudjuk, a tárgyalások két munkacsoportban folynak, az egyik az érdekvitát próbálja meg elsimítani, a másik pedig az elégséges szolgáltatásról próbál megállapodni.