Tudomány

A narancslevet irányító titkos algoritmus

narancslé (narancslé, )
narancslé (narancslé, )

Ugye senki se gondolta azt, hogy a dobozos narancslé attól finom, hogy csak a legszebb és legfinomabb gyümölcsöket préselik bele?

Az ember már annak is tud örülni, ha olyan üdítőt talál, amelyik egyáltalán látott már közelről igazi narancsot, de a kérdés ettől még adott: mi történik a gyümölcs szedése és a dobozolás között?

Nos, a Coca-Cola – itthon nem forgalmazott – Simply Orange nevű üdítőjének állandó ízéért egy titkos algoritmus felel, amely olyan masszív, hogy a Black Book (fekete könyv) fedőnevet viseli. Kitalálója Bob Cross, akinek a folyamatok átlátásával kapcsolatos géniuszát az is bizonyítja, hogy egy másik algoritmusa a Delta légitársaság hatékonyságát segíti.

Bob szerénytelenség nélkül állítja, hogy a Black Book „az egyik legösszetettebb alkalmazás az üzleti elemzések területén”. S annak fényében, hogy a végeredmény eléréséhez az algoritmusnak trillió (magyarul milliárdszor milliárd) darab döntést kell meghoznia, ez nem is tűnik nagyképűségnek.

A Black Book a gyártósori folyamathoz nemcsak a gyümölcs savasságát és édességét veszi figyelembe, hanem az adott termést befolyásoló időjárási viszonyokat is – sőt, annyira okos, hogy képes jelezni a termesztőknek, mikor lenne (a dobozolás szempontjából) a legjobb leszedni a narancsokat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik