Gazdaság

A dolgozóknak kedvezhet a borravaló és a szervizdíj szabályának tervezett változtatása

GettyImages
GettyImages

A turisztikai akcióterv részeként változna a borravaló és a szervizdíj fogalma is – írta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter pár nappal ezelőtti bejelentésére hivatkozva az Adó.hu, és rögtön meg is vizsgálták, mit jelent majd ez a gyakorlatban. A miniszter bejelentése alapján

  • a szervizdíjat 12 százalékban maximálná a kormány, elkülönítve a borravalótól,
  • a borravaló pedig közvetlenül a felszolgálóhoz kerülne.

Mint írtuk, a vendéglátóhelyeknek kötelező lenne a készpénzmentes borravaló lehetőségét biztosítani, amely a bankkártyás fizetési rendszerbe integrálható.

A felszolgálóhoz kerül a borravaló az utolsó forintig

A jelenlegi szabályozás szerint ha a borravaló kifizetése például bankkártyával történik a szolgáltató pénztárába, akkor annak kifizetése a munkavállaló részére adó- és járulékköteles, miközben ha a felszolgáló közvetlenül kapja kézhez készpénz formájában, akkor adómentes bevétel. Itt tehát a modern technológiák és a készpénzhasználat háttérbe szorulása a munkavállalókat negatív helyzetbe hozta, emiatt pedig a borravaló nem feltétlenül tudja elérni célját. Ezt a problémát igyekszik feloldani a mostani javaslat, amely elsősorban a felszolgálók számára jár majd kedvező hatással – világított rá a lapnak Molnár Dániel, a Makronóm Intézet szenior elemzője, akivel az új akcióterv hatásait elemezték.

A szervizdíj nem borravaló, és maximum 12 százalék lehet

A felszolgálási díj a köznyelvben sokszor kötelező borravalóként jelenik meg, ugyanakkor szabályozási szempontból eltér attól. A vendéglátóhelynek jelent többletbevételt, amelyet a bérek fejlesztésére tud fordítani. A tapasztalatok szerint ezzel a lehetőséggel a szolgáltatók egy része vissza is élt, a szervizdíjat nem kell feltüntetni például az étlapon az egyes ételek áraiban, elég azt csak az étlap alján – világított rá Molnár. Emiatt a ténylegesnél alacsonyabb árakkal tudják rávenni a nem tudatos vásárlókat a nagyobb költésre, akik csak a számla kézhez vételekor tudják meg, hogy ténylegesen mennyibe is került például a vacsora a felszolgálási díjjal együtt. Ennek értéke akár 20 százalék is lehet, még abban az esetben is, ha csak elvitelre kértük az ételt, tényleges felszolgálás pedig nem is történt – folytatta a szakértő. Szerinte ez olyan mellékhatással is járt, hogy a szervizdíj miatt a fogyasztók már nem adtak borravalót, amely így a munkavállalók helyzetét is rontotta.

A felszolgálási díj maximálása fogyasztói szempontból árcsökkenéssel járhat. A piaci verseny miatt nem valószínű, hogy áremeléssel reagálnak rá a vendéglátóhelyek – feltehetően kénytelenek lesznek lenyelni a bevételkiesést. Előnybe kerülhetnek viszont azon helyek, amelyek kevéssé éltek vissza eddig ezzel a lehetőséggel. Ezen felül az alacsonyabb díj a borravaló adását is ösztönözheti, amely így a munkavállalók helyzetét is javíthatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik