Tech

Egyre tisztábban látni, mi vezetett a Titan tragédiájához

Handout / OceanGate Expeditions / AFP
Az OceanGate Expeditions jóvoltából, a Titán merülőhajóját mutatja ereszkedés közben.
Handout / OceanGate Expeditions / AFP
Az OceanGate Expeditions jóvoltából, a Titán merülőhajóját mutatja ereszkedés közben.
Két héten át tartott a Titan-katasztrófa és a mentési körülmények hátterét bemutató meghallgatássorozat az Egyesült Államokban. A 2023. június 18-ai tragédia kapcsán, amelyben öt ember vesztette életét, megszólalt a cég számos korábbi dolgozója, akik szerint „csak idő kérdése” volt, hogy végzetes baleset történjen, de korábbi utasok is megosztották tapasztalataikat.

Lassan másfél éve már, hogy több millióan követték feszült figyelemmel világszerte, mi lesz az OceanGate vállalat Titan elnevezésű merülőhajóján utazók sorsa. A magánvállalat több merülést megélt hajójának 2023. június 18-án az Atlanti-óceánban, Újfundlandtól 740 kilométerre nyugvó Titanic roncsához való útja során veszett nyoma, amikor is öt ember utazott a fedélzetén, köztük a cég vezérigazgatója és társalapítója.

A kommunikáció hivatalosan helyi idő szerint délelőtt 11:15 körül szakadt meg végleg a Titan és a felszíni kommunikációt biztosító Polar Prince hajó között, ezt követően pedig viszonylag gyorsan megkezdődtek a mentési munkálatok, illetve a matekozás, hogy meddig maradhatnak életben a fedélzeten lévők. A szakértők ekkor jelezték, hogy elvileg 96 órára elegendő oxigén volt a hajón, ám ezt követően napokig nem találtak semmiféle nyomot a jármű hollétét illetően.

Végül június 22-én bukkantak rá az első darabokra, nagyjából 3800 méteres mélységben, a Titanic orrától mindössze 500 méterre. Ezzel pedig biztossá vált a katasztrófa ténye.

A tragédia óta eltelt hónapok során számos terhelő háttérinformáció derült ki a vállalatról: például, hogy a NASA, a Boeing és szinte minden korábbi beszállító vagy partner aggályait fejezte ki a projekt kapcsán. A belsős munkavállalók, akik jelezték a félelmeiket a cég vezetőségének, jobb esetben csak nem kaptak visszajelzést, de volt olyan is, akit rögtön elbocsátottak.

A körülmények pontos feltárása végett az amerikai parti őrség nyilvános meghallgatást hirdetett szeptember 16. és 27. között: a két hetes üléssorozat nyomán pedig rengeteg új információ látott napvilágot az esetről, többek közt a roncsról készült első fotót is itt mutatták be a nyilvánosság számára. A meghallgatás során megkérdezett szakértők, korábbi dolgozók, és a mentést irányító szakemberek nyilatkozatai alapján pedig úgy tűnik, az információk elhallgatása miatt nem csak az expedíció, de a mentés is halálra volt ítélve.

Kapzsiság vezetett a katasztrófához

A tragédia óta eltelt időszakban nemcsak a hatóságok voltak tevékenyek a körülmények feltárását illetően: a nyár folyamán ugyanis a Wired magazin belsős dokumentumok, emailek, valamint a régebbi dolgozókkal és beszállítókkal készített interjúk alapján egy komplex képet adott a cég vállalati kultúráját és Stockton Rush vezérigazgató hozzáállását illetően. Ahogy az erről készült cikkünkben is beszámoltunk, bár a hajó nem kapott tanúsítványt a mélyvízi merülésre, és az azon dolgozó mérnökök több hibát is találtak a prototípusmodelleken és a kész hajókon is, Rush inkább az iparági szabályozásokat bírálta, amelyek szerinte akadályozták az innovációt.

Mint az az oknyomozó munkából kiderült, 2016-ban az OceanGate a Washingtoni Egyetem speciális kamrájában tesztelte a Cyclops 2 – későbbi nevén a Titan – egyik modelljét, amely először kapta meg a könnyebb, forradalminak nevezett szénszálas struktúrát. Amikor azonban elérték azt a nyomást, amely a Titanic mélységében uralkodik, hirtelen erős zaj támadt, a tároló pedig megremegett. A modell a szimuláció során összeomlott, jóval azelőtt, hogy elérte volna az OceanGate által megjelölt biztonsági határt.

Ilyenkor alapesetben újratervezés következne, a cég tulajdonosa azonban másképp döntött, és a megsemmisült prototípus alapján kezdetét vette a gyártás.

A Dél-Karolinában tartott meghallgatás során a cég egy korábbi dolgozója, Matthew McCoy elmondta, hogy amikor 2017-ben a céghez került, gyorsan kiderült, hogy a vállalat nem dolgozik együtt tovább a Washingtoni Egyetem alkalmazott fizikai laborjával, ám akkor nem árulták el, mi volt a szétválás oka. Elmondása szerint visszatekintve ez lehetett az első intő jel – azon túl, hogy a cég dolgozói jelentős részben egyetemi gyakornokok voltak, releváns szakmai tapasztalat nélkül. Nem sokkal később azonban jött a második jelzés is, amikor már az akkor is megtépázott hírnevű Boeing nem vállalta a szénszálas kompozitokból álló szerkezet megépítését.

Jordan Pettitt / PA Images / Getty Image A Titan merülőhajóhoz használt kilövőplatform.

McCoy elmondása szerint ugyanebben az évben egy üzleti vacsora során ő maga is jelezte Stockton Rush vezérigazgatónak és a cég minőségellenőrzési vezetőjének, Scott Griffith-nek, hogy a hajó minősége nem megfelelő egy ilyen expedícióhoz. Rush ekkor azt mondta, ne izguljon a szabályozások miatt, mert „lefizetett egy kongresszusi tagot, aki gondoskodik arról, hogy minden simán menjen”. Az ex-munkavállaló jelezte: nem tudta hova tenni ezt a kijelentést, ugyanis ez éppúgy vehető megfélemlítésnek, mint hencegésnek.

A lefizetés azonban igencsak érdekesen hat annak fényében, hogy Rush köztudottan spórolt a fejlesztés költségein, ezért is maradt el számos bevizsgálás és újratervezés.

LÉPJ BE A FOLYTATÁSHOZ!
Változunk. Csatlakozz hozzánk! Regisztrált olvasóink mostantól exkluzív hírleveleket, cikkeket olvashatnak, mint ez is. És ez csak a kezdet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik