Gazdaság

„Egy doboz energiaitalban annyi B-vitamin van, mint 3,6 kilogramm sárgarépában” – a GVH szerint megtévesztették a fogyasztókat

Versenyfelügyeleti eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Magyar Energiaital Szövetséggel (MESZ) szemben, mert az vélhetően megtévesztette a fogyasztókat az energiaitalokat népszerűsítő kommunikációjával – közölte a GVH kedden az MTI-vel.

A GVH észlelte, hogy a Magyar Energiaital Szövetség 2023 októberétől az energiaitalok felelősségteljes fogyasztását népszerűsítő kampányaiban (egyebek mellett a MESZ hivatalos weboldalán és országos televíziós műsorokban) valószínűsíthetően megalapozatlan állításokat tett közzé.

Ugyanis a MESZ energiaitalok egészségre gyakorolt hatásaira vonatkozó állításai közül példaként említették, hogy:

  • egy doboz energiaitalban annyi B-vitamin van, mint 3,6 kilogramm sárgarépában, 1,7 kilogramm brokkoliban vagy 2 kilogramm spenótban,
  • valamint, hogy „azt tudtad, hogy egészséges az energiaital?, A koffein […] jót tesz a bőrnek, a hajnak, még akár a fogyásban is segíthet vagy a súlyod megtartásában. Te mikor ittál utoljára energiaitalt?”;
  • továbbá, hogy napi ötöt simán megihatsz.

Ezen felül a MESZ valószínűsíthetően valótlanul állította, hogy „a koffein erőteljesen serkenti az agyat, ezért az energiaital fogyasztása nagymértékben csökkentheti az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát”.

A GVH gyanúja szerint a MESZ ezekkel az állításokkal megtévesztette a fogyasztókat.

A versenyhatóság az eljárásban azt vizsgálja, hogy a szövetség rendelkezik-e a kampány állításait alátámasztó, tényszerű bizonyítékkal, ezáltal a GVH nem az energiaitalok élettani-, illetve egészségre gyakorolt hatását értékeli, hanem a reklámok megalapozottságát – hangsúlyozta közleményében a hivatal.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a MESZ a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható. A GVH nagy figyelmet fordít azon vállalkozások, szakmai szervezetek, illetve termékek vizsgálatára, amelyeknél a kereskedelmi kommunikáció időseket, betegeket vagy például kisgyermekes szülőket, családokat céloz, illetve befolyásolhat.

Az ügyindítással összefüggésben a GVH felhívja a vállalkozások és szakmai szervezetek figyelmét, hogy kereskedelmi kommunikációjukban minden esetben valós és igazolható állításokat tegyenek közzé – olvasható a hivatal közleményében.

Kapcsolódó

Ajánlott videó

Olvasói sztorik