Gazdaság

Harmatgyenge a magyar vásárlóerő

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu

Az átlagos kereskedelmi vásárlóerő Európában 6517 euró fejenként, azonban a 25 vizsgált európai ország között jelentős különbségek vannak a kereskedelemben elköltött kiadásoknál – a luxemburgiaknak van a legmagasabb, egy főre jutó kereskedelmi vásárlóerejük, ami 12 067 euró/ fő. Ezzel szemben Romániában a legalacsonyabb a kereskedelmi költési potenciál (2986 euró / fő) – derül ki a GfK nemrégiben közzétett európai kereskedelmi vásárlóerőről szóló tanulmányából. Luxemburg és Románia között négyszeres a különbség. Az éllovas Luxemburg több mint 85 százalékkal az európai átlag felett van, Románia 46 százalékkal az átlag alatt. A második és harmadik helyen Svájc és Dánia áll. Németország van a legközelebb az átlaghoz, ahol az emberek 6 667 euró kereskedelmi vásárlóerővel rendelkeznek.

A tanulmányban vizsgált 25 európai ország lakosai összesen közel 3,400 milliárd euróval rendelkeznek, amelyet a kiskereskedelemben költhetnek el, ebből jön ki az  egy főre vetítve 6517 euró átlagos kereskedelmi vásárlóerő. Összességében a 25 országból 13-ban az egy főre jutó kereskedelmi vásárlóerő meghaladja az átlagot, 12 országban pedig átlag alatti.

A visegrádi és a szomszédos országokkal együtt a rangsor utolsó harmadában található Magyarország. Nálunk jóval EU-átlag alatti, 4572 eurós az átlagos kiskereskedelmi potenciál lakosonként.

  • Az átlag európai kiskereskedelmi vásárlóerőhöz viszonyítva (100%) a magyar vásárlóerő 70.2%.

A magyarok az összes rendelkezésre álló jövedelemük közel 50 százalékát költik el a kiskereskedelemben. 

A regionális különbségek azonban nemcsak a kontinens országai között, hanem az egyes országokon belül is jól megfigyelhetők.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik