Rengeteg magyar Apple felhasználónak június 26-án délutánt tűnt fel, hogy az Apple ID-jükhöz csatolt bankkártyájukon keresztül olyan összegeket zárolt az almás cég, amikhez nem tartozott valós vásárlás. Bár a problémáról elméletileg már a vállalatnál is tudnak, a hibát még nem sikerült orvosolni, legalábbis erre utal, hogy június 28-án reggel ismét számos felhasználónál megjelentek jogtalan terhelések.
A Meta-féle Threads közösségi platformon többen jelezték, hogy őket most érte el a terhelési hullám, volt akinél rövid időn belül 2990, 2390, 2790 és 899 forintot zároltak.
Bár a június 26-ai esetekről először beszámoló Index cikk nyomán tévesen az terjedt el, hogy az Apple Pay mobiltárcába beregisztrált kártyákat terheli meg az Apple, de valójában nem erről van szó, a jelenleg elérhető információk és a banki tájékoztatások alapján a cég alkalmazásáruháza, az App Store az Apple ID-hoz csatolt fizetőeszközökön keresztül terheli meg a felhasználók számláit.
Éppen ezért a problémát a bankkártyák Apple Pay tárcából történő törlése nem oldja meg, ideiglenesen az Apple ID-hez kapcsolt bankkártyák online vásárlási limitjének korlátozásával kerülhetők el esetleges újabb jogtalan terhelések.
A károsultak visszajelzései alapján a bankkártyákon keresztül különböző (akár már megszüntetett) előfizetések vagy korábbi vásárlások összegei lettek ismét zárolva. Egy lapunknak megszólaló érintett például pontosan be tudta azonosítani, hogy június 26-án az Apple ID-hoz kötött kártyáján két, február 13. és február 19. közötti tranzakciót zároltak újra: az egyik egy filmvásárlás volt, míg a másik egy Audible előfizetés.
Az ügynek a jogtalan levonásoknál ugyanakkor vannak aggasztóbb részletei is, hiszen akadnak olyan esetek, amik elméletileg nem történhettek volna meg. Egy olvasónk jelezte, hogy nála egy letiltott kártyáról vont le pénzt az Apple. Az érintett fizetőeszközt a Wise bocsátotta ki, és régóta úgynevezett „freeze”, azaz zárolt állapotban volt. Ilyenkor a kártyát nem lehetne megterhelni, ennek ellenére mégis megtörtént a levonás. Olvasónk jelenleg levelezésben van a Wise-zal, hogy ez miként fordulhatott elő, illetve beszélt ügyintézővel is, aki nem értette, hogy történhetett ilyen.
Az üggyel kapcsolatban június 27-én már a bankszövetség is állásfoglalást adott ki:
Az érintett magyar kártyabirtokosok gyors jelzéseinek köszönhetően a téves tranzakciókról a bankszektor értesült, és közvetítő szereplőként azonnali intézkedéseket tett a helyzet kezelésére. Az Apple tájékoztatása szerint semmilyen visszaélésre utaló jel nincs, az ügyféladatokkal kapcsolatosan nem történt visszaélés, adatok nem kerültek veszélybe. Az Apple fogadja a kapcsolódó ügyfélmegkereséseket. Visszajelzésük alapján a technikai probléma miatt tévesen terhelésre került összegek visszatérítése az Apple által folyamatban van.
Az almás vállalat ugyanakkor még mindig nem adott ki közleményt vagy tájékoztatást az immár két napja tartó, indokolatan és tömeges levonásokkal kapcsolatban.