Peking már napokkal az európai uniós védővámok valószínűsíthető bevezetése előtt figyelmeztette Európát, hogy szerinte Brüsszel „elnyomja” a kínai cégeket, ezért lépéseket tesz érdekei védelme érdekében, ha a közösség kiveti a vámot a kínai elektromos autókra.
Azt azonban még nem lehet tudni, hogy milyen mértékű vámmal sújtanák a kínai autókat – ez napokon belül derülhet csak ki. A számok eddig tág határok között szóródnak, 15 százalékról is volt szó, szakmai szervezetek azonban
– olvasható a portálon.
Elemzések szerint szinte mindegy, hogy mekkora lesz a vám, drasztikus intézkedések nélkül csak idő kérdése, de felfalják a kínai autók az európai gyártókat. Eközben tény, hogy az Egyesült Államokban gyakorlatilag száz százalékkal drágítják meg a behozott kínai járműveket.
Vám helyett egyeztetés
Peking vám helyett párbeszéddel kezelné a kereskedelmi súrlódásokat, és midenképpen elkerülné a vámok széles körű elterjedését – mondta Wang Wenato kereskedelmi miniszter Spanyolországban. Hozzátette, Franciaország, Németország és az EU vezetői kijelentették korábban, mindenképpen el akarják kerülni a kereskedelmi háborút – írja a Bloomberg.
Kína optimizmusát némileg csökkenthette, hogy az EU már meg is indította a kereskedelmi vizsgálatokat Peking ellen dömping és tisztességtelen támogatások miatt az európai ipar védelmében.
Brüsszelnek június elején kell tájékoztatnia a kínai elektromosautó-exportőröket arról, hogy valóban kiveti-e a vámokat, és ha igen, akkor mekkorát. A tájékoztatás után leghamarabb egy hónappal léphet életbe a fizetési kötelezettség.