Gazdaság

160 milliárdos beruházással pár perccel lett csak gyorsabb a hatvani vasút

Kummer János / 24.hu
Kummer János / 24.hu

Miután megjelent az áprilisi menetrendmódosítás, abból azt olvasta ki az Átlátszó, hogy a 80a vonalon (Budapest-Hatvan) bizonyos esetben mindössze 1 perces menetidő-csökkenés várható. Megkeresték a MÁV-ot, hogy is van ez. Azt a választ kapták, hogy „A hatóság kiadta az ideiglenes pályasebességre vonatkozó emelési engedélyt a Gödöllő-Aszód szakaszra a tavalyi menetrendváltás előtt, azóta 100, illetve 120 km/h-ra emelkedett a megengedett sebesség határa. Az Aszód-Hatvan közötti vonalszakaszon az ETCS rendszer tanúsítása még folyamatban van. A hatósági használatbavételi engedély kiadása a jelenlegi ütemterv alapján a nyár második felére várható… Amennyiben a vonalszakasz minden feltételnek megfelel és rendelkezik a szükséges engedélyekkel, akkor emelhető tovább a sebesség”

A 80a vasútvonalról a portál korábban megírta, hogy 120 km/órás sebességre tervezték, Gödöllő és Aszód között mégis 90-nel ballagnak a vadiúj vonatok 2023 májusában, 8 hónappal az átadás után is. A 160 milliárd forintos projektben nem gyorsult a vonat a tervezett sebességre, a miértekről hallgat a Lázár János vezette minisztérium. Pedig az átadáskor az azóta menesztett Vitézy Dávid arról beszélt: a fejlesztésnek az volt a célja, hogy a szakaszon a vonatok gyakrabban közlekedjenek, az utasok pedig minőségibb körülmények között utazhassanak – írták.

Hogy hogyan változtak a menetidők 2015 óta, arról több adatot is közöltek:

  • A felújítás előtti, 2015–2016-os menetrendben az S80-as vonatok menetideje Budapest-Keleti-től Aszódig az 51 kilométeres úton 53 perc volt. Az E3020-as vonat 5:05-kor indult a Keletiből 5:58-ra ért Aszódra. Az S520-as 8-kor indult és 8:39-re ért Aszódra, mivel alig állt meg útközben.
  • A 2022-2023-as menetrendben az E3020-as vonat 5 perccel hamarabb, 5:53-ra ért Aszódra, a 8 órási, immár IR87-es vonat 8:39-re ért Aszódra, de megáll Máriabesnyőn és Bagon is.
  • A 2024. május elsejétől érvényes menetrend alapján az 5:05-kor induló E3120-as 5:52-re ér Aszódra, a 8-kor induló IR37-es 8:37 ér a kisvárosba. Az ingázó vonat így 6 perccel lett gyorsabb, az Interrégió pedig menetrend szerint 2 perccel, de ez valójában picivel több, hiszen két új helyen is megáll.
  • Ha Hatvanig vizsgáljuk a menetrendet, akkor oda az InterCity 2013-ban 51 perc alatt tette meg az utat, 2024-ben 44 perc alatt. Ez 7 percnyi időnyereség.

Az Aszód-Hatvan szakaszra az ECTS2 engedélyezése után 160 km/h lehet a sebesség, ugyanakkor ez nagyjából semmit sem jelent a portál szerint az utasoknak. Ugyanis Aszódtól Hatvan vasúton 16 kilométerre van, amit most az IC 120 km/órával 12 perc alatt tesz meg. A legnagyobb utazási sebesség növelése ilyen rövid távon nem hoz érdemi eredményt, legfeljebb akkor, ha sokkal jobban gyorsuló mozdonyokat kap a MÁV, de az álom: 2022-ben több mint 100 mozdony beszerzéséről szóló tendert írt ki a MÁV, amit a német Siemens nyert meg, de Lázár János miniszter szerint a kormány már nem számít a német cég közreműködésére, mert „már nem barátkoznak velük” – írták.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik