A készülő új, átfogó kulturális törvény tervezetéről írt az Index egy birtokába jutott tervezet alapján. Eszerint, ha elfogadják a törvényt, totális központosítás és egységesítés jöhet a kultúrában. A vármegyei hatókörű városi színházak a Nemzeti Színház (Vidnyánszky Attila), a zenekarok a Nemzeti Filharmonikusok (Vashegyi György), az alkotóművészek a Petőfi Kulturális Ügynökség (Demeter Szilárd) alá kerülhetnek – írja a lap, hozzátéve, hogy ebben a tervezetben még nem szerepel a pár hete bejelentett Széchényi Ferenc Közgyűjteményi Központ, amely hat nagy intézményt tömörít majd: a Petőfi Irodalmi Múzeumot, az Országos Széchényi Könyvtárt, a Magyar Nemzeti Múzeumot, a Természettudományi Múzeumot, az Iparművészeti Múzeumot, és a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumot. Itt még csak annyi van, hogy a vármegyei hatókörű városi múzeumok a Demeter által vezetett Magyar Nemzeti Múzeumhoz tartoznak.
A készülő kulturális törvény célja az általános indoklás szerint „a teljes kulturális ágazat egységes rendszerbe helyezése, (…) az intézmény- és tevékenységrendszer, a támogatások és irányítási területeinek összehangolt és egységes keretszabályozása”.
Az Index szerint ez nem egyszerűen szakmai módszertani együttműködést jelent, a szervezeteknek a szakmai tevékenység dokumentumait, az éves beszámolót, a munka- és szolgáltatási tervet is el kell majd küldeni jóváhagyásra annak az intézménynek, amely alá tartoznak.
Demeter Szilárd nemrég egy interjúban így fogalmazott a kulturális központosításról, amelyben az ő személye és javaslatai is fontos szerepet játszanak:
Én csak rendszerlogikailag tudok gondolkodni, egyben látom az egész magyar kultúrát. (…) Ezt próbálom elmondani évek óta, hogy a magyar kultúra az egy, egységes és organikus. A gettólogika, ami a szaktudományok leképezését jelenti, a tudományos életben sem vezetett föltétlenül jóra, de a kultúrában maga a halál.