Múlt pénteken jelent meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) minősítéssel nem rendelkező előadó-művészeti szervezetek működését és szakmai programjaik megvalósítását támogató pályázata, ismét hat kategóriában, összesen 830 millió forintot osztanak ki a függetleneknek – írja a 444.
A lap felhívja rá a figyelmet, hogy a tájékoztatásból az az apró részlet kimaradt, hogy 2022-ben még 1,26 milliárd forintra írta ki a pályázatot a KIM, tavaly csökkentették az összeget 850 millióra, miközben a budapesti független színházak működési támogatása is folyamatosan csökken: míg 2022-ben 533,5 milliót, tavaly pedig 315 milliót kaptak, addig idén már csak 286 millió forint volt a keretösszeg, azaz két év alatt szinte a felére csökkent.
Nagy Zoltán, a Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ) ügyvezetője a 444-nek elmondta, hogy míg a tavalyi csökkentést még megindokolták a háborúval és a rezsiárak emelkedésével, addig idén a minisztérium már nem is indokol meg semmit, egyszerűen eltűnt a pénz a rendszerből, ahogy eltűnt a kulturális TAO-támogatás helyébe lépő többlettámogatás a pályázat rendszeréből is.
Nagy szerint ha az állam kiáll a független színházak mögül, azzal valójában az egész kulturális szféra sokszínűségét torpedózzák meg. „Pontosan az a probléma a jelenlegi kulturális kormányzattal, hogy nem tudja vagy nem akarja az egész előadó-művészeti rendszer összefüggéseit megérteni. Úgy gondolkozik a kormány a struktúráról, mint egy süllyedő léghajóról, hogy ha valamit kidob, akkor minden rendben lesz, de ez nem igaz” – mondta.
Bár a vidéki színházak a tavalyi összegnél többet kaptak, Nagy szerint nincsenek nyertesei a történetnek, mert az összeg még így is értelmezhetetlen. 2019-ben Fekete Péter akkori kultúráért felelős államtitkár és Vidnyánszky Attila is tettek ígéreteket a keretösszegek megtartására, ezt azonban nem igazán tartották be, bár a 444 szerint a Vidnyánszkyhoz is köthető, sok esetben valós művészeti eredményekkel nem rendelkező társulatoknak még bőven jut pénz, annyi, amiből 4-5 független csoport éves működését is fedezni lehetne.
„Színház lesz, a legnyomorultabb időkben is volt színház, és nem tudom, hogy mennyire tudatosan, de én azt gondolom, hogy a kormányzat igenis sokszor kihasználja a színházcsinálókat, mert tudja, hogy az ember legelemibb vágya a játék és az önkifejezés igénye. A minisztérium gyakran használja azt a hamis narratívát, hogy a függetlenek csak kérnek, azt már nem mondja el, hogy csak annyi forrást biztosít számukra, ami jó, ha a működési költségeik 20-30 százalékát biztosítja” – mondta el Nagy, aki szerint a független színházak most jobb híján a mecénásokhoz fordulnak a szükséges anyagi feltételek megteremtéséhez.