Belföld

Előfordult, hogy egyszerre harmincan hívták a központi ügyeleti számot Pest vármegyében

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
Az Országos Mentőszolgálat adatokat küldött a hétvégi ügyeleti betegforgalomról.

Február elsején indult az Országos Mentőszolgálat koordinálásában az új ügyeleti rendszer Pest vármegyében. Hétfőn az RTL Híradója számolt be arról, hogy többen is hiába hívták a megyében az 1830-as orvosi ügyeleti számot a hétvégén. Egy szentendrei lakos arról számolt be, hogy, miután szombat reggel elhunyt az apja, több mint fél órán keresztül hiába próbálkozott valakit elérni a mentőszolgálat 1830-as ügyeleti számán, amit azért hívott, mert a halotti bizonyítvány kiállításához az ügyeletes orvos kell. Végül az apja gondosóráján érte el a diszpécsert, aki mentőt hívott, de az ügyeletes orvosra így is öt és fél órát kellett várnia.

A csatorna megkérdezte a mentőszolgálatot az új ügyeleti rendszer első napjainak tapasztalatairól, de nem kaptak választ. Arra a kérdésre, hogy az 1830-as hívásokra mennyi idő alatt kell válaszolni, egy korábbi esetben azt írták: „ritka esetben előfordulhat várakozás.”

A mentőszolgálatot lapunk is megkereste az ügyben, amelytől részletesebb tájékoztatást kaptunk, többek között arról, mekkora volt az ügyeleti forgalom.

Az 1830-ra érkező ügyeleti hívások fogadása során nem várható el és nem is szükséges az életmentésben megszokott, másodperceken belüli híváskezelés” – írta válaszában az OMSZ. Hozzátették, a hívót automatikus üzenet tájékoztatja, ha várakoznia kell a kezelők más betegnek történő, folyamatban lévő segítségnyújtása miatt. Felhívják a figyelmet arra, hogy sürgős vagy súlyos esetben azonnal a 112-es számot kell hívni.

A betegforgalom nem volt egyenletes

A mentőszolgálat pontos adatokat is közölt a Pest vármegyei hétvégi ügyeleti forgalommal kapcsolatban.

A csütörtöki indulást követő első hétvégén (szombat–vasárnap) Pest vármegyében 935 beteget láttak el az orvosok, a mentőtisztek és az APN-szakemberek (ők az emelt hatáskörű ápolók), közülük 361-en gyermekek, illetve 18 év alatti fiatalok voltak.

  • 19 esetben a telefonos tanácsadás elegendőnek bizonyult,
  • több mint 800 beteget valamely ügyeleti telephelyen részesítettek ellátásban,
  • 105 beteg az otthonában kapta meg a szükséges ügyeleti ellátást.

A Pest vármegyei ügyeletekben az átlagos betegforgalom a teljes ügyeleti időszakra vetítve kettő beteg/óra alatt maradt – derül ki az OMSZ tájékoztatásából. Az ügyeletes orvosokat a két nap alatt 22 esetben küldték ki címekre halottvizsgálat elvégzése és a kapcsolódó ügyintézés céljából.

Azt is írják, hogy a hétvégi betegforgalom nem volt egyenletes: egyes órákban az 1830-ra érkező telefonhívások és az ambulanciákra érkező betegek száma is többszöröse volt az átlagosnak, és előfordult olyan időszak is, amikor egyszerre 30-an hívták tanácsért a központi ügyeleti telefonszámot, ahol az egy páciensre számított beszélgetési idő – a kikérdezéssel és tanácsadással együtt – átlagosan 6 perc volt.

A „vegyes” ügyeletekben a gyermekek és a felnőttek is az állapotuknak és az ellátási szükségletüknek megfelelő ellátást kaptak.

Pest vármegyében több településen is tiltakoznak az új ügyeleti rendszer ellen. Budaörsön és Pomázon is az önkormányzat a helyi lakosokkal próbál ellenállni a változásnak, Tahitótfalu és környékének lakói pedig aláírásgyűjtésbe kezdtek:

Kapcsolódó
„Ez nettó visszalépés” – nem kér az új ügyeleti rendszerből Tahitótfalu és környéke
A Pest vármegyei ügyeleti rendszer átalakítása nem a szerződést alá nem író háziorvosok miatt sikerült botrányosra, hanem az ellenálló helyi lakosok miatt. A civilek ugyanis meg voltak elégedve a régi, jól működő rendszerrel. Most Tahitótfalu és környéke fogott össze, hogy ne kerüljön át Szentendrére az eddig hét települést ellátó tahitótfalui ügyeleti telephely.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik