Száz új rendőrt kapott Miskolc és országszerte 900 újonc állt szolgálatba, javul a közbiztonság?
Több rendőr lesz a közterületen, a március elsejétől működő Közbiztonsági háló is ezt a célt szolgálta, igaz, hogy eddig főként a saját rendőri állományunk túlóráinak terhére. Az erre kapott pluszforrás csak három hónapra elegendő. Viszont jelentősen megnőtt az intézkedések száma, csak a háló keretében 1500 elfogás történt, ebből 550 tettenéréssel. Elkaptunk 850 körözött személyt, panaszkodnak is a büntetés-végrehajtásban, de nem állunk le.
Levontuk 2006 tanulságait (Fotó: Gáti András, FN)
Mi lesz, ha elfogy a pénz?
Jó kérdés, nyilván újabb forrásokat kell teremteni. De ha el is fogy a pénz, a most belépett ezer rendőr már itt van. El kell gondolkozni, hogy miként lehetne fenntartani az év további részében is a hálót, aminek eddigi négy hete alatt csak helyszíni bírságból 11 és fél ezret szabtunk ki, és elvettünk több mint nyolcszáz jogosítványt. És ez az üzemszerű működésen felül értendő. Ennek a másik oldala, hogy a Közbiztonsági háló első hetében 7300 esetben rendeltünk el nyomozást közterületi bűncselekmények miatt, a negyedik héten pedig mindössze 5400 esetünk volt. Ahogy várható, jelentősen vissza tudjuk szorítani a közterületi jogsértések számát.
Az újoncok nyilván nem csak járőrözni fognak…
Az új autópálya-szakaszok miatt három új alosztályt is létre kellett hoznunk, a Miskolcra telepített készenléti egység pedig nemcsak Borsodban lesz bevethető, hanem akár Budapesten is, ha egy esemény ezt igényli. Ezekkel a speciálisan kiképzett egységekkel nem kényszerülünk arra, hogy például egy borsodi vagy Szabolcs megyei körzeti megbízottat kelljen csapaterőben vezényelni.
Nem fordulhat elő több tévéostrom?
Levontuk a 2006-os év tanulságait, amelynek következtében több mint negyven ponton módosítottuk a rendőrség csapaterős tevékenységét. Megvannak az eszközeink és a felszereltségünk. De azt tervezzük, hogy orosházi székhellyel újabb készenléti egységet hozunk létre, amikor a román határszakasz uniós belső határrá válik és felszabadul több száz határrendész.
A kistelepülésekre is jut rendőr?
Igen, a készenléti egységek segítik a megyei főkapitányságok munkáját. A hálónak is ez a lényege, hisz 55 kiemelten veszélyeztetett települést választottunk ki, ahol mindennap megfordul a rendőrség, és a 270 veszélyeztetettnek minősített településen is heti háromszor ott vagyunk. De ez a rendőrség megszokott munkáján túl értendő. Emellett ugyanis napi átlagban 18 ezer esetben intézkednek a kollégáim.
Hiába a több rendőr, ha a lakosság bizalma fogytán…
Azt hiszem, hogy a 2006-os bizalmi válság után fokozatosan javul a bizalmi indexünk. Az elmúlt évek nagy ügyeit – a romák elleni támadások, a Magyarok Nyilai, a Cozma-ügy – megoldottuk. Bizonyos kategóriákban, mint a gépkocsilopás vagy a betöréses lopások, jelentősen csökkent az ismertté vált bűncselekmények száma, de az emberölések száma is hat százalékkal lett kevesebb. Ugyanakkor jelen van az, amit esetenként a politika is tüzel, hogy bizonyos területeken rossz a lakosság szubjektív biztonságérzete. Csak arról sosem beszélünk, hogy miből fakad ez.
Most itt az alkalom.
El kell dönteni: abból fakad, hogy nem teszi a dolgát a rendőrség, vagy azért érzi magát az állampolgár kevésbé biztonságban, mert nincs munkahelye, nem tudja fizetni a hiteleit. Bizonyos gazdasági és társadalmi problémákat nem a rendőrség dolga kezelni. A Közbiztonsági háló kapcsán is azt érezzük, hogy sokszor arra van igény, hogy magát a rendőrt rendszeresen lássák az utcán. Persze van, aki nem örül a megnövekedett rendőri jelenlétnek, mivel zéró toleranciát hirdettünk az ittas vezetéssel szemben. Ennek keretében 2008 óta 18 ezer vezetői engedélyt vettünk el ittas vezetés miatt. Az látszik, hogy nem tanulnak az emberek, de az eredmény magáért beszél: 1964-ben volt utoljára olyan kevés halálos baleset, mint tavaly, pedig akkor százezer autó volt, most meg 3,6 millió, és a határok is nyitva vannak.
A gazdasági bűncselekmények száma viszont mintha meghaladná a hatvanas évek szintjét. Most, a választások előtt elég sok ügy ért be…
Kritizálnak is minket, hogy miért pont most. Ehhez képest a gazdasági és a gazdálkodással összefüggő, vagyon elleni bűncselekményekkel okozott kár 2000-ben 60 milliárd volt, míg 2009-ben – jelentős pénzromlás mellett – 77 milliárd. Kevesebb elkövető, nagyobb értékben követett el bűncselekményt. Ugyanakkor a felderítési mutatónk rendre 80 százalék felett van. Főleg a tiltott pénzügyi tevékenységgel kapcsolatos ügyek és a befektetési csalások száma nőtt meg, gyakori a külföldi elkövetői kör. Kimondottan gazdasági bűncselekményekből 18 ezer alatt van egy évben, de folyamatosan nő a számuk.
Ezekben benne vannak a korrupciós ügyek?
2006-2007-ben évi 300-350 körüli esetszámmal találkoztunk, főleg vesztegetésekkel. Ebből 2009-re 915 befejezett nyomozás lett, és hasonló arányban nőtt a hivatali visszaélések száma is. Ehhez tudni kell, hogy két éve elkészítettük a rendőrség korrupcióellenes stratégiáját, így tudatosabban kezeljük ezeket az ügyeket. A korrupciós ügyek általában nem két szavahihető tanú előtt zajlanak. Pedig, ha valaki feljelentést tesz, a törvény szerint mentességet kap. Ennek ellenére alig fordul ilyen elő, legfeljebb a rendőrök élnek ezzel, akiket épp meg akarnak vesztegetni, bár az ő esetükben fel sem merülhet, hogy a vesztegetés befejezett szakba jusson.
Pedig egyes ügyekről elég sokat lehet hallani, főleg, amelyekben politikusok is érintettek. Éri presszió a rendőrséget felülről?
Nem tudok róla. Természetesen a kollégák olvasnak újságot, néznek televíziót, de ettől nyugodtan dolgozhatnak.
A Fidesz már bejelentette, milyen ügyekkel kezdené az elszámoltatást…
A BKV-ügyben tavaly április óta – egy magánszemély feljelentése alapján – nyomozunk. Az MTV-székház ügyében is folyik a büntetőeljárás, Postaszékház-ügyben is, kormányzati negyed, Sukoró…A 2006. október 23-i eseményeket az ügyészség vizsgálja, a magyar költségvetés meghamisítása ügyében nem tudok nyomozásról.
Vannak olyan ügyek, amelyekben rendőrök a vádlottak. Kerületi kapitányok eljárás alatt és Kiss Ernő sem öregbítette a testület hírnevét. Ezeket hogyan tudják kezelni?
A programomban zéró toleranciát hirdettem, ez az őrmestertől a tábornokig mindenkire vonatkozik. A két érintett kerületi kapitányt egyből felmentettem, majd az ügyészség kivizsgálja, mi történt. A csepeli kapitányt is felmentettük a vezetői beosztásból, és ismételten kértük az ügyészséget, hogy tisztázzák, hogy járt el a kettősgyilkosság felderítésénél.
Kiss Ernővel kapcsolatban hogy-hogy csak most telt be a pohár?
Amikor több gépkocsit sikerült összetörnie, akkor büntetőeljárás indult, és én azonnali hatállyal felmentettem a vezetői beosztásából. Megjegyezném, hogy korábban is voltak furcsa esetei, úgyhogy talán neki is jobb lett volna, ha egy korábban megkapott fegyelmivel nem fajulnak idáig a dolgok. Bár Kiss Ernő elment nyugdíjba, előfordult, hogy pár órán belül kétszer is ittas vezetésen kapták, ezekben az ügyekben újabb büntetőeljárások indultak. És itt a legutóbbi eset, ahol végül is nem történt jogsértés. De az esetek ártanak a rendőrség tekintélyének, és megítélésem szerint annyira méltatlan, hogy nem viselheti tovább rendfokozatát és hordhatja egyenruháját. Ezzel az igazságügyi és rendészeti miniszter is egyetértett. Ennél szigorúbb lehetőségünk nyugdíjas esetében nem volt. Sajnálom, mert egy nagyon jó szakember volt. Ő is tehet róla, hogy ide jutott, meg azok is, akik korábban elnézték a botlásait.
Sok botlást elnéznek rendőrségen belül?
Én magam egyet sem. Nyilván más a megítélése annak a katonai vétségnek, ha valaki eltér a járőrútvonaltól, mintha egy rendőr mondjuk drogdíler. De úgy tapasztalom, hogy következetesebb a parancsnoki felderítő munka. Több belső ügyünk van ugyan, de nem a rendőrök rosszabbak, csak a parancsnokok éberebbek. Akkor lesz csak tekintélyünk, ha példamutató lesz a testület.
pályakép
Az 1954-ben született Bencze József első munkahelye a kohászati Gyárépítő Vállalat volt, ahol normatechnológusként dolgozott. 1974 és 1977 között a Nagykátai Járási Hivatal műszaki-munkavédelmi felügyelője, majd 1982-ig a Tápiószele és Vidéke ÁFÉSZ osztályvezetője volt. 1981-ben vették fel a József Attila Tudományegyetem Jogtudományi Kárára, ahol 1986-ben végzett. Emellett elvégezte a Rendőrtiszti Főiskola szakosítóját is, majd a Vám- és Pénzügyőri Iskolában tanult. 1982 és 1985 között Farmos tanácselnöke volt. 1985-ben lépett be a rendőrség állományába, ekkor Nagykáta rendőrkapitányává nevezték ki, 1989-től a Belügyminisztérium osztályvezetője volt. Az 1990-es önkormányzati választáson Farmos község polgármesterévé választották, erről a tisztségéről 1991-ben lemondott, amikor Budapest. V. kerületének rendőrkapitányává nevezték ki. 1995-től a Miniszterelnöki Hivatal helyettes államtitkára és kormány-főtanácsadója, illetve a Gazdaságvédelmi Koordinációs Bizottság elnöke volt. 1997-ben a Vám- és Pénzügyőrség rendészeti főigazgatója lett. 2007-ben Bene László utódjaként országos rendőrfőkapitánnyá nevezték ki. (Forrás: Wikipédia)