Gazdaság

Kgfb: még többet fizethet, aki elblicceli, vagy elfelejti befizetni a kötelező biztosítást az autójára

Neményi Márton / 24.hu
Neményi Márton / 24.hu

A forgalomban lévő gépjárművekre kötelező biztosítást kell kötni és fizetni, és ha nincs kgfb, akkor az ennél jóval húzósabb napi fedezetlenségi díjat kell megfizetnie utólag az autósnak. Ez a díj jövőre 10-19 százalékkal nő – közölte a Netrisk biztosítási alkuszcég. Akár egy-két hónap alatt olyan összeg halmozódhat fel, amelyből kifizethető lenne a kötelező biztosítás éves díja – szemléltették, mivel járhat ez együtt. Mint kiemelték, ráadásul a fedezetlenségi díjakra vonatkozó szabályok szigorúak, nincs „menekülőút”.

770-1540 forintra emelkedik a fedezetlenségi díj

A fedezetlenségi díj a személyautóknál teljesítményéhez kötött, így az emelés után

  • a maximum 37 kilowattos autóknál napi 770 forint lesz jövőre a napi tarifa, míg
  • a 38-50 kilowattosoknál 950,
  • az 51-70 kilowattosoknál 1020,
  • a 71-100 kilowattosoknál 1220,
  • a 101-180 kilowattosoknál 1520,
  • a 180 kilowatt feletti teljesítményű autóknál pedig 1540 forint lesz a kgfb-vel le nem fedett napokra fizetendő fedezetlenségi díj 2024-ben.

Idén a fedezetlenségi díj személyautóknál még 650–1400 forint közötti volt naponta, a teljesítménytől függően.

Pár hónap alatt is kiugró összeg halmozódhat fel

A biztosítási alkuszcég ügyvezető igazgatója, Besnyő Márton szerint jellemzően több okból hiányozhat a kgfb, egyebek mellett azért, mert a gépjármű üzembentartója bár felmondta korábbi biztosítását, de elfelejtett új szerződést kötni. És ilyenkoraz új szerződés megkötésekor ki kell fizetni az új szerződés díját és ezzel együtt arra az időszakra járó fedezetlenségi díjat, amikor nem volt biztosítás az autón. Előfordulhat, hogy a korábbi biztosítás díjfizetés hiányában megszűnt, de van példa arra is, hogy használtautó-vásárlásnál a vevő nem kötött azonnal kötelezőt. Továbbá a ritkán, nem feltétlenül napi szinten használt autók biztosítása is feledésbe merülhet, amire pedig figyelni kell, különben automatikusan ketyeg a fedezetlenségi díj. Ráadásul a szabályozás szerint nincs lehetőség a fedezetlenségi díj elengedésére.

A fedezetlenségi díj kiszámítása során a biztosító az utolsó öt év fedezetlenségének időtartamát veheti figyelembe. Ha a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a 120 napot, a biztosító az ügyfél kérésére részletfizetési lehetőséget nyújthat.

A fedezetlenségi díj egyébként közvetve a biztosítással rendelkező autósokat védi, a díjból származó bevétel a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt úgynevezett Kártalanítási  Számlára megy.  Erről térítik meg a kötelező biztosítással nem rendelkezők gépjárművek által vagy – bizonyos korlátozásokkal – az ismeretlen gépjárművekkel okozott károkat.

Mit lehet tenni?

Aki átmenetileg nem használja az autóját, annak érdemes az adott időszakra ideiglenesen kivonnia a forgalomból azt, így nem kell kötelezőt fizetnie, ezáltal a fedezetlenségi díj sem merül fel. A díjak mértéke alapján könnyen belátható, hogy akár egy-két hónap alatt felhalmozódhat akkora összeg a fedezetlenségi díj miatt, amelyből a kötelező biztosítás éves díja kifizethető.

A cég adatai szerint idén az éves kötelező felelősségbiztosítási díj átlagosan 34,3 ezer forintot tett ki a személygépkocsiknál, ami 9 százalékos növekedést jelent éves szinten. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az év végi váltási időszakban 10-15 százalékos átlagdíj-emelkedésre és 80 ezer szerződésváltásra számított.

Kapcsolódó
Kgfb: 10-15 százalékos drágulás jön, sokaknak megéri váltani
A kgfb-átlagdíj jelenleg 54 ezer forint körül alakul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik