A forgalomban lévő gépjárművekre kötelező biztosítást kell kötni és fizetni, és ha nincs kgfb, akkor az ennél jóval húzósabb napi fedezetlenségi díjat kell megfizetnie utólag az autósnak. Ez a díj jövőre 10-19 százalékkal nő – közölte a Netrisk biztosítási alkuszcég. Akár egy-két hónap alatt olyan összeg halmozódhat fel, amelyből kifizethető lenne a kötelező biztosítás éves díja – szemléltették, mivel járhat ez együtt. Mint kiemelték, ráadásul a fedezetlenségi díjakra vonatkozó szabályok szigorúak, nincs „menekülőút”.
770-1540 forintra emelkedik a fedezetlenségi díj
A fedezetlenségi díj a személyautóknál teljesítményéhez kötött, így az emelés után
- a maximum 37 kilowattos autóknál napi 770 forint lesz jövőre a napi tarifa, míg
- a 38-50 kilowattosoknál 950,
- az 51-70 kilowattosoknál 1020,
- a 71-100 kilowattosoknál 1220,
- a 101-180 kilowattosoknál 1520,
- a 180 kilowatt feletti teljesítményű autóknál pedig 1540 forint lesz a kgfb-vel le nem fedett napokra fizetendő fedezetlenségi díj 2024-ben.
Idén a fedezetlenségi díj személyautóknál még 650–1400 forint közötti volt naponta, a teljesítménytől függően.
Pár hónap alatt is kiugró összeg halmozódhat fel
A biztosítási alkuszcég ügyvezető igazgatója, Besnyő Márton szerint jellemzően több okból hiányozhat a kgfb, egyebek mellett azért, mert a gépjármű üzembentartója bár felmondta korábbi biztosítását, de elfelejtett új szerződést kötni. És ilyenkor
Előfordulhat, hogy a korábbi biztosítás díjfizetés hiányában megszűnt, de van példa arra is, hogy használtautó-vásárlásnál a vevő nem kötött azonnal kötelezőt. Továbbá a ritkán, nem feltétlenül napi szinten használt autók biztosítása is feledésbe merülhet, amire pedig figyelni kell, különben automatikusan ketyeg a fedezetlenségi díj. Ráadásul a szabályozás szerint nincs lehetőség a fedezetlenségi díj elengedésére.A fedezetlenségi díj kiszámítása során a biztosító az utolsó öt év fedezetlenségének időtartamát veheti figyelembe. Ha a fedezetlenséggel érintett időszak meghaladja a 120 napot, a biztosító az ügyfél kérésére részletfizetési lehetőséget nyújthat.
A fedezetlenségi díj egyébként közvetve a biztosítással rendelkező autósokat védi, a díjból származó bevétel a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt úgynevezett Kártalanítási Számlára megy. Erről térítik meg a kötelező biztosítással nem rendelkezők gépjárművek által vagy – bizonyos korlátozásokkal – az ismeretlen gépjárművekkel okozott károkat.
Mit lehet tenni?
Aki átmenetileg nem használja az autóját, annak érdemes az adott időszakra ideiglenesen kivonnia a forgalomból azt, így nem kell kötelezőt fizetnie, ezáltal a fedezetlenségi díj sem merül fel. A díjak mértéke alapján könnyen belátható, hogy akár egy-két hónap alatt felhalmozódhat akkora összeg a fedezetlenségi díj miatt, amelyből a kötelező biztosítás éves díja kifizethető.
A cég adatai szerint idén az éves kötelező felelősségbiztosítási díj átlagosan 34,3 ezer forintot tett ki a személygépkocsiknál, ami 9 százalékos növekedést jelent éves szinten. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) az év végi váltási időszakban 10-15 százalékos átlagdíj-emelkedésre és 80 ezer szerződésváltásra számított.