Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szombaton elmondta, hogy a kátyúvonal a 06-80-404-404-es zöld számon bármely hálózatból ingyenesen hívható a nap 24 órájában. Az autópályán keletkezett úthibákról az Állami Autópályakezelő Zrt-t értesíti az ügyfélszolgálati központ. Az autópályán lévő, közlekedést akadályozó kátyúkat 4 órán belül elhárítják. A miniszter hozzátette: ha nem autópályán, de állami tulajdonú országos közúton van a kátyú, akkor a közútkezelő területi igazgatóságához kerül a bejelentés, ahol 24 órás át fogadják a hívásokat.
Autópályán 4 óra alatt kátyúznak
A kátyúkat kategorizálják, a balesetveszélyeseket igyekeznek néhány órán, a forgalmat akadályozó, de nem balesetveszélyes hibákat egy napon belül kijavítani. Ha önkormányzati utakat érint a kátyú, megadják az ügyfélnek az illetékes önkormányzat elérhetőségét – mondta Kóka János, hozzátéve: az ügyfélszolgálat elvégzi a biztosítói kárbejelentést is.
A miniszter emlékeztetett arra, hogy 10 nappal ezelőtt fogadták el a közutak elhasznált állapotából fakadó legsúlyosabb úthibák elhárítását szolgáló akciótervet. Azóta felmértek minden úthibát, a közvetlen balesetveszélyt jelentőket már elhárították. A hálózaton 87 brigád dolgozik, napi 24 órában.
Példaként említette, hogy az elmúlt egy héten Pest megyében a 2400 kilométer hosszú úthálózaton 4170 kátyút tömtek be hidegaszfalt eljárással. Kóka János megjegyezte: „hiába hárítunk el egy kátyút, keletkezhet egy másik, sőt kettő, hiszen az egész úthálózat olyan mértékben elhasználódott az elmúlt évtizedekben, hogy a 2002/2003-as évforduló hideg tele megháromszorozta-megnégyszerezte az úton lévő kátyúkat”.
Nem megoldás
A kátyúk elhárítása nagyon drága, „a plusz 5 fok alatti elhárítás még drágább” és nem is tartós, egy-két hónapig tart mindössze. „Az igazi megoldás nem ez” – szögezte le.
Kóka János elmondta, hogy elkészült a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a 2007-2013-as időszakra szóló nemzeti útfelújítási program. Ez 500-1000 milliárd forint közötti forrást irányoz elő közutak fejlesztésére, fenntartására, illetve rekonstrukciójára. Ezzel a 30 ezer kilométer hosszú úthálózat mintegy fele elfogadható vagy kiváló állapotra hozható.
Idén 6 milliárd forint áll rendelkezésre kátyúzásra, útkarbantartásra, útfelújításra. Az autópályán, gyorsforgalmi úthálózaton kívüli pályák fejlesztésére 80 milliárd forintot különítettek el.
A legkátyúsabb megyék
Magyarország úthálózata összesen 170 ezer kilométer, ebből 30 ezer kilométer közút van állami kezelésben. Ezen kívül vannak magán-, önkormányzati és gyorsforgalmi utak. Az országos közúthálózat 30 ezer kilométerén mintegy 250 ezer úthiba keletkezett.
„Mindenhol rossz a helyzet, az utak kétharmada, háromnegyede kifejezetten rossz állapotban van, legrosszabb azonban a helyzet Heves, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Veszprém és Vas megyében” – mondta a miniszter.
Kóka János a sajtótájékoztatón bemutatta László Sándort, a Magyar Közút Kht. új vezetőjét, aki január elsejétől foglalja el ezt a pozíciót.
Tóth Tibor, az Útgazdálkodási Koordinációs Igazgatóság kommunikációs vezetője elmondta, hogy a hibabejelentő szám szombaton délelőtt 11 órától hívható. A vonalon a diszpécserek nagy kapacitással fogadják a hívásokat, magyar mellett német és angol nyelven is.
