Belföld

Szövetségi intés a Mediánnak

A Medián közvélemény-kutató cégnek nagyobb körültekintéssel kellett volna eljárnia egy tavaly végzett hódmezővásárhelyi kutatása összeállításakor - állapította meg a Piackutatók Magyarországi Szövetségének (PMSZ) Etika Bizottsága.

A Medián 2005. november 4-11. között végzett közvélemény-kutatást Hódmezővásárhelyen, amellyel kapcsolatban Almási István alpolgármester panasszal élt a PMSZ felé, mivel szerinte a felmérés néhány kérdése „sérti a piac- és közvélemény-kutatás területén elfogadott szakmai, erkölcsi és etikai normákat”. A cég honlapján nyilvánosságra hozott kérdések között szerepelt olyan, amely azt tudakolta: a válaszadó el tudja-e képzelni azt, hogy a politikus erőszakoskodott munkatársaival, vagy fizikailag bántalmazta családtagját.

Az etikai bizottság állásfoglalása szerint a kifogásolt kijelentések kérdőívbe emelése különleges érzékenységet, nagyobb körültekintést igényelt volna a Mediántól egyrészt azért, mert Magyarországon nem nagyon volt példa arra, hogy egy közvélemény-kutatás egyes közszereplők magánéletére, illetve munkatársaival kapcsolatos viselkedésére utalt volna, másrészt azért, mert a kutatás kisvárosi környezetben zajlott, ahol évek óta felfokozott a helyi politikai légkör.

A közlemény szerint az etikai bizottság felhívja a PMSZ tagszervezeteinek figyelmét, hogy hasonlóan érzékeny témát érintő, Magyarországon még nem megszokott politikai, társadalmi vagy marketing kutatási kérdések vizsgálatakor járjanak el a szokásosnál is nagyobb körültekintéssel és „ne hagyják el” azokat a rendelkezésre álló kutatási eszközöket és lépéseket, amelyek az ilyen vizsgálatokat szakmailag támadhatatlanná teszik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik