Gazdaság

A kormány módosítja a tavaly megkötött autópálya-koncessziós szerződéseket

Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi-Szabó Balázs / 24.hu

A kormány – más, a pénzügyi stabilizációt erősítő intézkedéssel együtt – felülvizsgálta a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetésére és fejlesztésére 2022-ben megkötött koncessziós szerződést – derül ki a Kormányzati Tájékoztatási Központ közleményéből. A koncessziós szerződéseket tavaly 35 évre kötötték meg.  A közlemény szerint az állami kiadások csökkentése érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntöttek a felülvizsgálat után. Hogy ez mit jelent, azt nem részletezték.

Közölték ugyanakkor, cél, hogy 2023-2024-es években az állam költségvetési terhei csökkenjenek, ennek érdekében számos beruházást leállítottak, illetve átütemeztek, mint írják, a háború kitörését követően. Valamint biztosítottak, hogy a kormány továbbra is elkötelezett a gyorsforgalmi közúthálózat hosszú távú, magas színvonalú és fenntartható üzemeltetése és fejlesztése mellett. Továbbá megnyugtattak, hogy a koncessziós szerződés módosítása biztosítja a gyorsforgalmi utak jövőbeli fejlesztését és a szolgáltatás zavartalan fenntartását.

A Magyar Közút szeptember elsejétől átadta át 1237 kilométer gyorsforgalmi útszakasz 35 évre szóló üzemeltetését annak az öt társaságnak, amely a kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen szerezte meg a megbízást. A másik autópálya-koncessziót a Mészáros Lőrinchez köthető Themis Magántőkealap nyerte el. Ez a koncesszió a meglevő és a később megépülő gyorsforgalmi úthálózat tervezésére, felújítására és építésére ad megbízást szintén 35 évre. Az Európai Bizottság már vizsgálja, hogy ezek a feladatkiszervezések sértik-e az uniós jogot.

Kapcsolódó
Portfolio: vizsgálja az Európai Bizottság a 35 évre szóló magyar autópálya-koncessziót
Egyelőre csak azt vizsgálják, hogy indokolt, vagy sem az uniós szintű fellépés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik