Nagyvilág

A Jaguar Land Rover akkumulátorgyár építéséhez sokkal kevesebbet kérnek Londontól, mint amit a CATL Debrecenben kap

Friedemann Vogel / EPA / MTI
Friedemann Vogel / EPA / MTI

Tervezett akkumulátorgyárának nagy-britanniai felépítéséhez kér több mint félmilliárd fontos (215 milliárd forint) támogatást a brit kormánytól a Jaguar Land Rover (JLR) járműgyártó csoport tulajdonosa, a Tata Motors – írta iparági és kormányforrásokat idézve a szerdai Financial Times.

Korábban egyénként szintén a brit üzleti napilap írta meg, hogy a magyar kormány 800 millió eurós, azaz 320 milliárd forintos támogatást ad a CATL debreceni gyárépítéséhez adózási és infrastrukturális „ösztönzők” formájában.

A lap értesülése szerint a cég egy spanyolországi és egy délnyugat-angliai helyszín közül kívánja kiválasztani az akkumulátorgyár telephelyét, és 500 millió fontot meghaladó összegű támogatási csomagot kér kutatásfinanszírozás és energiaköltség-hozzájárulás formájában Londontól ahhoz, hogy az üzem Angliában épüljön fel.

A cég „néhány héten belül” döntést vár Londontól – írta az MTI.

A Tata Motors – amelynek nagy-britanniai érdekeltsége, a Jaguar Land Rover a brit autóipar legnagyobb munkaadója – a Financial Times szerint vizsgálja az együttműködés lehetőségét a kínai Envision akkumulátorgyártó céggel. Ha létrejön a kapcsolat, a kínai vállalat építené fel és működtetné a délnyugat-angliai Somerset megyében a gyárat, amely a JLR új elektromos autótípusaihoz gyártana akkumulátorokat.

A lapnak nyilatkozó iparági szakértők szerint a brit kormány nehéz helyzetben van, mivel ha a Tata Motors nem az angliai helyszínt választja, az „pörölycsapásként” hatna a teljes brit autóiparra, és károsítaná a brit gazdaság beruházási vonzerejét is. A Financial Times forrásai szerint a Jaguar Land Rover tulajdonosa a kormánnyal folyó tárgyalások kezdete óta jelentősen megemelte az angliai gyártási helyszín kiválasztásához kért támogatás összegét.

Nagy-Britanniának nincs könnyű dolga, amikor akkumulátorgyárakat próbál meggyőzni arról, hogy brit gyártási helyszíneket válasszanak, különös tekintettel arra, hogy a brit autóipar a legfrissebb adatok alapján az 1950-es évek óta nem gyártott olyan kevés járművet egy év alatt, mint tavaly – áll a Financial Times szerdai cikkében.

A lap szerint a brit kormány összesen 850 millió fontot különített el akkumulátorgyárak nagy-britanniai telepítésének támogatására, és 100 millió fontot juttatott a Nissan autógyár angliai üzemének elektromos járművek fejlesztését célzó beruházásokra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik