Közel 345 milliárd forintot költöttek a vásárlók a boltláncok saját márkás élelmiszereire tavaly – derül ki a Nielsen felméréséből. A növekedés egyik oka, hogy tíz magyar fogyasztóból nyolcan változtattak költési szokásaikon, mert spórolnak a háztartási kiadásokon. Közülük kétharmad rész olcsóbb élelmiszereket vásárol, mint korábban. Előnyben részesítik például a láncok saját márkás árucikkeit is.
Fotó: Kummer János
Az élelmiszerek közül értékben mérve leginkább az állateledel (az összes állateledel-vásárlás 51 százaléka) és a mélyhűtött termékek (45 százalék) kedveltek a kereskedelmi márkáknál. Legkevésbé az alkoholos italok (15 százalék) és az édességek (19 százalék) népszerűek e körből.
A GfK legutóbbi kutatása szerint is egyre jobban húzzuk a nadrágszíjat: először csak kevesebbet vásároltunk, aztán mindenből olcsóbbat kerestünk, mostanában pedig az olcsóbból is kevesebbet vettünk.
A Nielsen adataiból is az látszik, hogy bár értékben többet vásároltunk az olcsóbb saját márkás termékből tavaly, mint egy éve (1 százalékkal). De a vásárolt mennyiség csökkent (szintén 1 százalékkal). Ma minden negyedik forintunkat költjük élelmiszervásárláskor a bolti márkás termékekre.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség húsvétra arra számít, hogy többet fogunk vásárolni, mint tavaly. Egy magyar család egyébként átlagosan 15 ezer forintot költ az ünnepekre. Amitől persze jelentős eltérések lehetnek.
A boltok húsvéti nyitva tartásáról itt talál információt.