Nagyvilág europoli

2035-től tilos új benzines és dízeles kocsit eladni az EU-ban

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

Az Európai Parlament kedden hivatalosan is elfogadta azt az új jogszabályt, amely 2035-től ténylegesen megtiltja az új benzines és dízelautók értékesítését az Európai Unióban – számolt be a Reuters. A törvény célja az elektromos járművekre való átállás felgyorsítása és a klímaváltozás elleni küzdelem.

A mérföldkőnek számító szabályozás tulajdonképpen azt írja elő, hogy 2035-re az autógyártóknak 100 százalékkal csökkenteniük kell az eladott új autók szén-dioxid-kibocsátását, ami így gyakorlatilag lehetetlenné teszi a fosszilis üzemanyaggal működő új járművek értékesítését.

A jogszabály 2030-tól 55 százalékos csökkentést ír elő az eladott új autók széndioxid-kibocsátására a 2021-es szinthez képest, ami jóval magasabb elvárást jelent, mint az eddig érvényes 37,5 százalékos cél.

Az EU-tagországok tavaly októberben állapodtak meg a törvényalkotókkal a szabályozásról, melynek végleges jóváhagyása az idén márciusban várható.

Az új kisteherautóknak 2035-ig szintén 100 százalékos, 2030-ig pedig 50 százalékos kibocsátás-csökkentésnek kell megfelelniük a 2021-es szinthez képest.

Számos európai autógyártó már most villamosítással összefüggő beruházásokat jelentett be. A Volkswagen vezérigazgatója, Thomas Schäfer tavaly azt mondta, hogy 2033-tól már csak csak elektromos autókat gyártanak Európában.

Az uniós jogszabály 2021 júliusában néhány iparág szereplő és tagállam ellenállásába ütközött. Ennek eredményeként a végleges megállapodás tartalmaz azért néhány kivételt is. Így például az évente tízezer járműnél kevesebbet gyártó autógyártók 2036-ig alacsonyabb vállalásokra is jogosultak lehetnek.

Az Európai Parlament erről szóló sajtóközleménye szerint a képviselők 340 igen szavazattal, 279 nem szavazattal és 21 tartózkodással fogadták el a Tanáccsal egyeztetett megállapodást.

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik