A sivatagi magyar 11. Dakar-ralijára készül, mégpedig hatalmas elszántsággal. Illetve némi izgalommal, hiszen 2011-ben és 2010-ben hiányzott a rajtból.
2012-ben viszont Szalay Balázs és navigátora, Bunkoczi László akkorát dobna a gyilkos off road-viadalon, amekkorát magyar még sosem, és erre minden reményük meg is van, az előjelek jók, a szerencse kedvében is ott járnak, ahol csak tudnak.
Sült csukával és kacsával tankol a nagy útra
Szalay Balázs december 28-án kel útra a rajt városa, az argentínai Mar del Plata felé. Utána rengeteg lesz a tennivalója, de addig sem unatkozott. Mert hát Dakar-rali ide, 9000 kilométeres autózás oda, a karácsony az karácsony, a Szentestéé az elsőbbség.
“Karácsonyra félretettem az autóversenyzést, ugyanúgy töltjük az ünnepeket, mint bárki más – nyilatkozta a Sport24-nek Szalay Balázs még elutazás előtt. Ő és Bunkoczi László kőkemény felkészülésen van túl, nagy kérdés, lehet-e lazítani a fegyelmen ilyenkor. – De még mennyire! Részlet a mi ünnepi menünkből: pontyhalászlé, tepsiben sült csuka, sült kacsa…”
“Minden egyes napon beleadok apait-anyait!”
– Tekintélyes ételsor. Mondjuk, jól jöhet majd a plusz kalória, hiszen már az odaút is eléggé fárasztó lehet.
– December 28-án korán reggel indulunk, amszterdami átszállással este 8 után érünk Buenos Airesbe, ahonnan reggel repülünk át Mar del Platába. 30-án adminisztratív és technikai gépátvétel, 1-én reggel pedig rajt.
– Jobban izgulsz, mint utoljára, 2009-ben?
– Igen, de ez nagy elszántsággal párosul. Minden egyes napon mindent meg fogunk tenni azért, hogy a lehető leggyorsabbak legyünk. Régebben volt, hogy tartalékoltunk, most nem fogunk!
– A statisztika alapján nem is lesz rá szükség, az opeles korszakban mindig célbaértél, ez pedig egybeesik Bunkoczi László navigátorkodásával.
– Ez így van, mindig mondom is Lacinak, hogy ő a szerencsemalacom. Ha már a misztikumnál tartunk, nemcsak a navigátorom által közvetített szerencsében bízom, teszek is érte.
– ???
– Minden rajt előtt ballal háromszor lekopogom a műszerfalat, majd kétszer meg is simogatom a kijelzőket. Azt is szigorúan ballal.
– Mi helyzet az Opellel? Mi a legfőbb különbség a 2009-es és a mostani Antara között?
– Sokat javítottunk az autó aerodinamikáján, illetve 2009-ben sok gondunk volt a motor és a benzin hűtésével, ezen a téren is előreléptünk.
Hogy áll a technikai háttér?
– Remélem, mindenképpen jobb lesz, mint utoljára volt. Akkor hamar kiesett a versenykamionunk, mivel pedig nem sok segítséget kaptunk, nem volt könnyű dolgunk. Olyat például nem szeretnék megint átélni, mint amikor letört a kormánykerék, és segítség híján egy csavarkulccsal kellett kormányoznom.
– Remélhetőleg minél közelebb lesz az élmezőny, ami megváltozott tavaly óta, elsősorban a gépkocsiparkot tekintve.
– A Volkswagen kiszállt, a BMW átváltozott Mini-csapattá, a 2011-es győztes Nasser Al-Attiyah átült egy Hummerbe, egy-egy szakaszon odaérhetnek a Nissanok és a Toyoták is. A mezőny megváltozott, de nem gyengült.
– Akkor a kérdés, amire nem kötelező válaszolni. Milyen eredménnyel lennél elégedett?
Az első tízbe szeretnénk kerülni.
– Ezt mire alapozod?
– Az autó jó és gyors, sok kilométert vezettem benne, nagyon jól egüttműködünk az Antarával. Magamat pedig jobbnak, gyorsabbnak érzem, mint eddig bármikor.
– Lesz olyan szakasz, amit vársz, vagy olyan, amitől tartasz?
– Nem tartok egyik naptól sem, nyugodtan mondhatom, hogy minden szakasz nehéz lesz. Főleg, ha újonc az ember, mint a mezőny másik magyarja, Sebestyén Sándor. Természetesen, amiben tudunk, segítünk neki, Sanyi nagyon szimpatikus versenyző.
– Hogy telik majd a szilveszter Mar del Platában?
– Célirányosan. Éjfélkor koccintunk, aztán megyünk aludni, hiszen Újév reggelén rajtol a Dakar-rali.
Támad az Opel Antara, Dél-Amerikában azért jóval nehezebb lesz: