Gazdaság

A családok harmada pezsgőt fog bontani

Pezsgő (pezsgő)
Pezsgő (pezsgő)

Decemberben minden második háztartás vásárol virslit, és a pezsgőfogyasztásunk is jócskán megnő.

Az év utolsó hónapjában – elsősorban szilveszteri kedveltségének köszönhetően – megugrik mind a virsli-, mind a pezsgővásárlás. Az éves virsli-forgalom mintegy hatoda, míg a pezsgőforgalom közel fele realizálódik ebben az egy hónapban. A mustár iránti kereslet is csaknem kétszerese az átlagos havi forgalomnak – írja a GfK elemzésében.

Szívesen köszöntjük az újévet pezsgővel

Év közben viszonylag kevesen vásárolnak pezsgőt, ők is elsősorban a magasabb jövedelmű és idősebb háztartásokból kerülnek ki (a családok 3-5 százaléka). Szilveszterre készülve viszont a nagycsaládok és a kistelepülésen élők kosarába is kerül, ekkor átlagban 30 százaléka vásárol az italból. Az év közben alig vásárolt alkoholmentes „gyerekpezsgők” piaca is megélénkül: az ünnepi vásárlók egyharmada ilyen termékváltozatot (is) vitt haza tavaly. Ahol pedig 14 év alatti gyermek is él a háztartásban, az alkoholmentesből 60 százalékban vásároltak.

Tavaly az alkoholosoknál az édes változatok tették ki az értékesített mennyiség háromnegyedét. De itt van némi változás: egy évvel korábban még közel 80 százalék volt az arányuk. Azóta a fanyarabb száraz és félszáraz változatok néhány százalékpontnyi piacrészt el tudtak hódítani.

Kevésbé szezontermék a virsli

Így a forgalma sem annyira koncentrált mind a pezsgőé: az éves értékesítés mintegy hatoda realizálódik decemberben. Szinte minden háztartás virsli-fogyasztó: népszerűségét és kedveltségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tízből kilencben vásárolják ezt a húskészítményt év közben is.

De nem elhanyagolható a decemberi vásárlók súlya sem: ebben az egy hónapban minden második háztartás vásárol virslit, hogy az év utolsó napján az is kerüljön az asztalra az éjféli köszöntéskor. Az értékesített mennyiség is megugrik: míg egy átlagos hónapban az alkalmanként valamivel 60 dekagramm alatti vásárolunk, addig decemberben egy-egy alkalommal átlagosan közel 80 dekagramm kerül a kosarakba.

A pezsgőértékesítés fele a hipermarketeknél csapódik le, és a virsli nagyobbik részét is ezekben az üzletekben vásároljuk év végén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik