Közélet

Jön a vonat, vár a busz Angyalföldön

Nekem a sci-fi kategóriának tűnik a BKK és a MÁV menetrendjét úgy összehangolni, hogy a két közlekedési társaság ne csak az átszállások miatt figyeljen egymásra, de előbbi még azt is figyelembe vegye a menetrend tervezésekor, mikor halad át egy vonat egy-egy vasúti kereszteződésen.

Kérdés, hogy olvasónk, Dávid felvetése valóban létező probléma-e, ahogyan az is, hogy az általa felvetett megoldás nem okozna-e esetleg máshol zavarokat. Mit gondoltok?

Az alábbi levelet küldtem a BKK-nak, talán kapok rá kielégítő választ. Gondoltam, elküldöm a BKV-Figyelőnek is, hátha többen is vannak így, mint én ezen a viszonylaton. Meg aztán tényleg nem értem, erre miért nem lehetett figyelni/gondolni a menetrend tervezésekor, amikor átadtak a Budapest-Esztergom vasútvonalat.

Fotó: Wikipedia/Ludó
Fotó: Wikipedia/Ludó

Tisztelt BKK! A 120-as busz vonalán Újpest-Központ M és Árpad híd M viszonylaton miért kell minden reggel várni 10 perc késést (hogy utána 2 darab busz menjen el) az Angyalföld vasútállomásra befutó vonatok miatt? Miért nem lehet úgy kialakítani a menetrendet, hogy még a vonat odaérkezése előtt át tudjon jönni a vasúti kereszteződésen a busz?

A vasút menetrendjét ki lehet számolni +/- 1-3 percre. Egyszer-egyszer előfordulhat, de hogy minden reggel, azt kicsit túlzásnak tartom. Egy kis odafigyeléssel azt is meg lehetne oldani, hogy a jelenlegi indulási idő előtt 3-4 perccel indítsák Újpest-Központ M megállóból a járműveket.

Frissítés: 

Tud a problémáról a BKK, sőt, vizsgálják a lehetőségét, hogyan lehetne azt megoldani. A bejegyzésre reagálva a közlekedési központ az alábbi tájékoztatást küldte:

A BKK előtt is ismert, hogy a bejelentésben szereplő sorompó zárva tartási ideje hosszabb a megszokottnál (bizonyos időszakokban a 10 percet is eléri).

A 120-as autóbusz Újpesten körjárati jelleggel közlekedik, ezért a folyamatos haladás érdekében Újpest-Központban csak 1-2 percet várakozik. A rendszeres, különböző ideig tartó sorompózárás, az adott menetidő és az Újpesten rövidre tervezett várakozási idő azt eredményezi, hogy a jelenlegi menetrendben az egyik irányban mindenképpen várakozásra kényszerül az autóbusz.

A BKK megvizsgálja egy olyan menetrend kialakításának a lehetőségét, amely időszakonként, az utasforgalmi szempontból erősebb irányban, nagyobb biztonsággal kerüli el a vasúti átjáró lezárását.

Frissítés 2.:

Időközben olvasónk is választ kapott a BKK-tól, ebben már több részletet is megosztanak a problémával kapcsolatban. Az alábbiakban ezt olvashatjátok.

A 120-as autóbusz közlekedésére a Berlini utca és környezetében történő zárás esetén jelentkező torlódások miatt az Újpalotai úti vasúti átjáró is hatással van.

A jelenlegi vasúti menetrend szerint a sorompók fél óránként 7-10 percet vannak zárva, így a csúcsidőszakban 10 percenként közlekedő 120-as busz (különösen, ha a forgalom egyéb befolyásoló hatásait figyelembe vesszük) legalább az egyik irányban mindenképpen várakozásra kényszerül.

A menetrend szerkezete jelenleg olyan, hogy az autóbuszok a Tél utca – István út – Árpád út – Rózsa utca útvonalon körjárati jelleggel közlekednek és a kijelölt végállomáson (Újpest-Központ M) csak rövid ideig várakoznak, annak érdekében, hogy a Rózsa utca (lakótelep) irányába utazókat ne tartsuk fel hosszabb ideig. Így az autóbuszok napszaktól függően 8-13 perc alatt érnek vissza a sorompóhoz, tehát ha Újpest felé éppen áthaladt a busz, akkor az előző jármű 10 és 15 perces követés esetén is nagy valószínűséggel zárt sorompóval találkozik (természetesen ez fordítva is így alakul).

A várakozás mértékének és pontos időpontjainak meghatározására a vasúti közlekedés beindulása után közvetlenül nem volt lehetőség, mivel a vonatok a kezdeti időszakban rendszertelenül, a menetrendtől időnként jelentősen eltérve közlekedtek, így a zárva tartás időpontját és hosszát nem lehetett pontosan megbecsülni.

Társaságunk rendszeres kapcsolatban áll a MÁV Zrt. illetékeseivel, figyelemmel kísérjük a vasúti menetrendek változását – nem csak Angyalföld, hanem az egész város vonatkozásában. A „sorompóhoz hangolás” lehetőségét vizsgáljuk, a tervezett beavatkozásokkal igyekszünk tekintettel lenni a vasúti menetrend esetlegesen várható változásaira is, melyekről a MÁV Zrt.-vel egyeztetünk. Mérlegeljük egy olyan menetrend bevezetésének lehetőségét, amelyben időszakonként az utasforgalmilag erősebb irányban nagyobb valószínűséggel kerülhető el az átjáró zárása. Egyeztetéseink során vizsgálni fogjuk azt a kérdést is, hogy a közlekedés biztonságának maradéktalan fenntartása mellett lehetséges-e a sorompó zárva tartási idejének csökkentése.

Ez egy igen összetett, nagy körültekintést igénylő feladat, ezért türelmét kérjük.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik