Belföld

Hatvanezernél is többet költene az átlag magyar karácsonyi ajándékokra

Oláh Tibor / MTVA
Oláh Tibor / MTVA

Egy reprezentatív felmérés szerint a magyar háztartások az idén átlagosan valamivel több, mint hatvanezer forintot szánnak karácsonyi ajándékokra. A kutatás eredményét ismertetve az MTI azt írja, ez az összeg 15,5 százalékos növekedést jelent a tavaly mért átlaghoz képest. Mindez azt jelenti, hogy a karácsonyi ajándékokra szánt kiadás az egy háztartásra vetített átlagos, nettó, havi jövedelem akár 17 százalékát is elérheti.

GKI Digital kedden közzétett kutatása, amelyet az Árukereső.hu rendelt meg 1575 ember bevonásával készült: a kutatássorozat idestova hetedik éve vizsgálja a magyar lakosság karácsonyi bevásárlással kapcsolatos szokásait is terveit – írják.

A válaszadók az idén egy ajándékra átlagosan 9017 forintot szánnak, ez mintegy 600 forinttal elmarad a tavalyi hasonló adattól. Ez ugyanakkor nem meglepő, hiszen a megkérdezettek idén karácsonykor több embert terveznek megajándékozni: míg 2019-hez képest 2020-ra átlagosan 8-ról 5-re csökkent a megajándékozottak tervezett száma, addig 2021-ben átlagosan 7 embernek terveznek karácsonyi ajándékot vásárolni.

A megkérdezettek 62 százaléka elsősorban párjának, férjének, feleségének tervez ajándékot venni, emellett a válaszadók 26 százaléka párja rokonságát, 20 százaléka pedig barátait tervezi megajándékozni. Az átlagosan több mint 60 ezer forintos keret közel 28 százalékát a gyerekek ajándékaira szánják a válaszadók.

A felmérés alapján úgy tűnik, hogy a koronavírus-járvány a tavalyi karácsonyi szezonban átrajzolta a slágertermékek körét: akkor a három legnépszerűbb ajándéktípus a ruházati cikk, a játék, valamint a szépségápolás és kozmetikum volt. Az idén azonban ismét a szórakoztató elektronikai termékekre van a legnagyobb az igény, ezt követik a ruházati cikkek és a játékok.

Tavaly a járványügyi korlátozások miatt az ajándékok beszerzése minden korábbi évnél erőteljesebben támaszkodott az online értékesítésre. Az online kiskereskedelem többek között az év végi rekordforgalmaknak köszönhetően tudott Magyarországon 45 százalékkal bővülni.

Noha a koronavírus-járvány negyedik hulláma elindult Magyarországon, a közlemény szerint az elmúlt hónapok fejleményei optimistábbá tetták a lakosságot. Ismét megteltek a vendéglátóhelyek, bevásárlóközpontok, és az idei ünnepi szezonban az ajándékvásárlásban nagyobb teret kaphat a hagyományos kereskedelem. Míg tavaly az ünnepi szezonban a válaszadók 86 százaléka tervezte az ajándékok beszerzését webáruházból, az idén ez az arány 77 százalékra csökkent, és a tavalyi 49 százalékról 57 százalékra nőtt azok aránya, akik bevásárlóközpontokban, plázákban szeretnének vásárolni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik