Többen már elkezdték beszerezni a karácsonyi ajándékokat, és úgy fest, jól teszik. Nemcsak a szokásos utolsó napi tülekedést ússzák meg, de most még kapható az ajándéknak szánt termék. Számos népszerű termékkategóriában szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani az idei karácsonyi szezonban, a vásárlási kedv azonban a várakozások szerint nagyobb lesz – írja a Népszava.
A gyártási kapacitások szűkülése és a szállítmányozási, logisztikai problémák miatt számos termék jóval kisebb számban és lassabban jut el Európába, írja a lap. A chiphiány miatt nemcsak az autógyáraknak kell hetekre leállniuk, de a szórakoztatóelektronikai iparág is szenved ennek az alkatrésznek a hiányától. Ha van is chip, azt inkább a drágább szórakoztatóelektronikai, irodai termékekbe építik be a gyártók, mert ezeken nagyobb a hasznuk. A drágább termékekből emiatt szélesebb, az olcsóbbakból pedig szűkebb a kínálat, ami eleve egy erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban – magyarázta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
Aztán a forint is gyengébb szinten áll most az euróval szemben, mint tavaly, ez is megdobja a külföldről behozott áruk árát. Egy szó mint száz: a szakértő szerint a magyar vásárlók így végső soron azt fogják érzékelni, „hogy a telefonokért, laptopokért 20-30 százalékkal többet kell fizetni az idei karácsonyi szezonban, mint tavaly.”
Arra sem nagyon lehet bazírozni, hogy a Black Friday környékén nagy leárazások lesznek. Ennek pedig az a magyarázata, hogy „a kereskedők ugyanis csak olyan termékekre mernek akciót hirdetni, amelyek már most készleten vannak, ez pedig egy szűkebb és drágább termékkör. Ezt azt jelenti, hogy az idei ünnepi vásárlási szezonban el lehet búcsúzni az 50-70 százalékos leértékeléstől.”
Amiben bízhat sok vásárló, az az, hogy a késve megérkező árukat karácsony után nagy leárazással lehet majd megvenni.